I luftiga och ljusa lokaler med fönster som går upp högt i tak driver Michelle Bäck sin restaurang på Bredgatan med ett för Norrköping än så länge sällsynt koncept:
– Våra rätter är fria från animaliska produkter och veganska. Vi vill visa att det är mer än bara sallad. Det finns en bredd med ingredienser och råvaror och olika tillagningsmetoder som gör att maten är bra och spännande, säger hon.
På menyn går att hitta rätter som gryta på vilt, canneloni, shepard's pie och den så kallade "kinesen". Klassiska rätter, men med en tvist.
Michelle Bäck berättar att hon medvetet inte marknadsfört restaurangen på ett vanligt sätt, utan låtit verksamheten utveckla sig genom att besökare har spridit ryktet om stället.
– Vi har många stamkunder som återkommer. De har hjälpt mig både när det var som tuffast och har fortsatt att stötta. Sedan kommer folk och kikar in till oss när de tittar på det nya huset där vi finns. Det är kunder som är över 50 år och har ofta ätit samma saker hela sitt liv. Men de är nyfikna och vill prova något annat och nytt, förklarar Michelle Bäck.
Enligt henne är Norrköping känt som en tuff stad att driva restaurang i. Något hon kände av när hon öppnade 2020. Då var det mitt i pandemin. Inte den start hon hoppats på, men den jobbiga perioden redde hon till slut ut.
– Det har stärkt mig. Det var tufft, men jag byggde upp mig igen.
Allt hårt arbete med restaurangen har inte gått obemärkt förbi. Av Centerkvinnorna i Norrköping har hon utsetts till årets företagare, med motiveringen: "Hon har visat på stort mod att satsa på en nischad verksamhet och samtidigt hittat ett modernt koncept i en tuff bransch".
– Det är kul att få pepp. Det ger energi i vardagen. Tacksamt, säger Michelle Bäck.
I lokalen är det högt i tak och stora fönster släpper in ljus. Omkring 50 platser spridda i olika bås blandat med mer öppna bord. Det finns potential att bygga etage, men enligt ägaren passar storleken bra för att bara två personer ska driva stället. I stället vill Michelle Bäck lägga mer fokus på att utveckla maten.
– Vi vill ständigt bli bättre och skapa ny mat, nya rätter och komma på nya koncept, säger hon.