Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Handslag för bättre service: "Förenklar för besökarna"

Ett pilotprojekt där ett antal statliga servicekontor erbjuder service för Migrationsverkets räkning har varit så lyckat att Statens servicecenter och Migrationsverket har för avsikt att samverka långsiktigt.

Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh och Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik har undertecknat en avsiktsförklaring om fortsatt samverkan. Servicekontoret i Norrköping erbjuder inte Migrationsverkets tjänster, å andra sidan har verket eget kontor i stan.

Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh och Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik har undertecknat en avsiktsförklaring om fortsatt samverkan. Servicekontoret i Norrköping erbjuder inte Migrationsverkets tjänster, å andra sidan har verket eget kontor i stan.

Foto: Susanna Beskow Norgren/Björn Bjarnesjö

Norrköping2022-11-02 14:00

Ökad tillgänglighet till Migrationsverkets tjänster och hjälp med fler myndighetsärenden hos Statens servicecenter. Det är inriktningen när myndigheternas generaldirektörer den 31 oktober undertecknade en avsiktsförklaring om fortsatt servicesamverkan.

– Genom att samla tjänster från fler myndigheter på de statliga servicekontoren förenklar vi för besökarna. Vi breddar vårt utbud och kan erbjuda service till fler grupper, säger Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh.

– Jag är glad att vi nu tar det här steget och går vidare i vårt samarbete med Statens servicecenter. För Migrationsverket innebär det en utökad närvaro runt om i landet som i sin tur underlättar för sökande med behov av fysiskt besök, säger Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik.

Sex kontor ingick inledningsvis i pilotprojektet, varav tre från 2021 och tre (däribland det i Linköping) från januari 2022. Efter sommaren fick ytterligare åtta kontor samma uppdrag, för att avlasta Migrationsverket med anledning av massflyktsdirektivet kopplat till kriget i Ukraina.

Besökare har bland annat kunnat få stöd i att använda digitala självbetjäningstjänster.

undefined
I Norrköping har Statens servicecenter i dag ett kontor på övre plan i köpcentret Spiralen i city. Planen är att ytterligare ett ska öppna i ett utsatt område i Norrköping nästa år.

I Norrköping ligger servicekontoret i Spiralen. Här finns det grundutbud som alla landets 125 servicekontor har: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

"Just nu är Norrköping inte en av de orter där vi erbjuder service via Statens servicecenter. I övrigt har vi redan en god etablerad närvaro i Norrköping i och med Migrationsverkets eget kontor där. Under 2023 är det tänkt att en planering för det fortsatta samarbetet med Statens servicecenter ska tas fram. Efter det vet vi mer kring vilka orter som kan komma att omfattas", skriver Didzis Melbiksis, presskommunikatör vid Migrationsverket, med huvudkontor i Norrköping, i ett mejl.

– Vi jobbar vidare nu i ett myndighetsgemensamt projekt, säger också projektledare Susanne Lindestam Öktem vid Statens servicecenter.

Sedan tidigare är det klart att Norrköping nästa år får ytterligare ett servicekontor. Hageby finns med på listan över tänkbara platser.

– Vi har ett regeringsuppdrag där vi ska starta upp 27 servicekontor, både i utsatta områden och i lite mindre städer och kommuner, säger Lindestam Öktem.

I Finspång öppnade ett servicekontor i oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!