Denna gång samlades man på Cnema, där stora salongen var välbesatt och kommunens kommunikationsdirektör Heidi Berger hade en del att säga om varumärket Norrköping.
I dessa dagar med East Sweden och andra anglifieringar blir man ju inte så förvånad över den slogan, som nu verkar vara på gång: "Let´s create (Låt oss skapa) Norrköping!".
Heidi Berger förklarade, att i Norrköping deklarerar vi inte att vi är något. Denna vår slogan är i stället ett erbjudande: Kom, var med!
Åtta i landet
Framträdde för fjärde året i rad gjorde Jonas Arnberg från Handelns Utredningsinstitut. Staplarna, som han hade med sig, visade att Norrköping är åtta i landet ifråga om försäljningsökning i handeln åren 2006-2010. Först några platser efter oss kom Linköping.
Handeln har att kämpa med olika slags konkurrens om konsumenternas slantar, inte minst då från restaurangerna och resebranschen - men också från annat.
De samlade svenska bolånen belöper sig nu till 2.500 miljarder kronor. Med en procents räntehöjning "försvinner" en miljard, som annars kunde ha gått till handeln.
En tablå visade, att det under 2011 gått klart bakåt för heminredning, elektronik och skor. Plus kunde däremot redovisas för livsmedel, klädhandel samt Systembolaget.
Antalet konkurser har ökat, och i fjol gick ju självaste Onoff den vägen. Men annars har det mest handlat om mindre storheter.
På uppgång
På stark uppgång är olika former av second hand, med Blocket i spetsen. I kristyngda Grekland har varubytardagar växt till riktigt stora begivenheter.
Linda Hedström från Svensk Handel tog upp e-handeln. Den svarar idag för fem procent av handeln men beräknas få fördubblad andel under de närmaste åren.
Medan man i e-handelns barndom funderade över vilka slags varor, som kunde lämpa sig för Internet-försäljning, kan man nu konstatera att i princip allt säljs över nätet. Här finns också flera framgångsrika svenska företag.
Världens godis
Ett Göteborgsföretag tar emot måttbeställningar på skjortor och chinos, som sedan sys på Sri Lanka. Och hos en godisbutik i Malmö kom man att tänka på, hur klent beställt det är med svenskt plockgodis lite här och där i världen.
Den insikten kombinerades med det faktiska förhållandet, att 400 000 svenskar bor utomlands. Och så var då en lysande affärsidé född!