Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Han blir ny trafikchef hos Connex

Han klättrar upp från ett chefsjobb i tunnelbanan i Stockholm, för att ta hand om spårvagnarna och bussarna i Norrköping! Det handlar om Mats Eriksson, 47, som utnämnts till ny trafikområdeschef hos Connex från 1 januari, när det gäller den kollektiva stadstrafiken i Norrköping.

Mats Eriksson har utnämnts till ny chef för kollektivtrafiken i Norrköping.

Mats Eriksson har utnämnts till ny chef för kollektivtrafiken i Norrköping.

Foto:

NORRKÖPING2003-11-06 06:00
Mats Eriksson efterträder alltså vikarierande chefen Bror Moqvist och får ansvaret för spårvagnarna och busstrafiken i Norrköping.
- Det ska bli spännande att komma upp ur underjorden i tunnelbanan och slippa pannlampa i fortsättningen, skojar Mats Eriksson.

<B>+ Varför sökte du jobbet just i Norrköping?</B>
- Den här möjligheten dök upp väldigt lägligt, just när jag och min familj kände för att flytta från stressen i Stockholm och pröva på något nytt här i livet.
- Jag är ur-stockholmare, men har i cirka 20 år haft ett sommarställe i Öjebro, nära Mantorp. Så jag har tillbringat många semestrar och helger i Östergötland, men då har jag förstås bara passerat Norrköping på motorvägen.

<B>+ Vad har du för bakgrund i arbetslivet?</B>
- Jag har jobbat inom kollektivtrafiken i Stockholm under 26 år och jag började faktiskt som bussförare på deltid i innerstadstrafiken, närmare bestämt i Hornsberg.
- Sedan blev jag anställd av dåvarande SL, Storstockholms Lokaltrafik och blev så småningom trafikledare för buss- och tunnelbanetrafiken.Där ingick även spårvagnstrafiken på Nockebybanan och där ingick även en utbildning som spårvagnsförare.
- 1999 sålde SL 60 procent av sitt dotterbolag SL Tunnelbanan AB till Connex och sedan dess har jag ansvarat för den trafikledningsverksamhet som finns för tunnelbanorna, spårvägarna och lokaltågen som vi kör här i Stockholm.
- Under det senaste året har jag även varit operativt ansvarig för en av tunnelbanelinjerna, den blå.

<B>+ Så du var ansvarig vid de stora tekniska problemen som stundtals stoppade tunnelbanetrafiken och ställde till kaos för stockholmarna?</B>
- Ja, det var en intressant och lärorik period, minns Mats Eriksson. Egentligen var det ju tekniska problem med signalsystemet i tunnelbanan som ställde till det, men det var ju vi inom den operativa delen som fick ta smällarna och kritiken från allmänheten och under den perioden kände man onekligen att man levde...

<B>+ Vad är din egen uppfattning om spårvagnstrafik?</B>
- Den är bättre och effektivare än busstrafik, eftersom spårvagnarna är mer miljövänliga och kommer fram lättare, tack vare att de har en egen banvall att köra på. Och jag har ju en del erfarenhet av spårvagnstrafik i Stockholm, men är samtidigt medveten om att varje verksamhet är unik och att jag säkert har mycket nytt att lära mig om förhållandena i Norrköping, när det gäller kollektivtrafiken.

Färre anställs
När det gäller övrig personal i Norrköping, både förare och administrativ personal, säger ansvarige Bo Carlsson på Connex så här:
- Vi kommer att anställa färre personal än vad Busslink haft, eftersom Östgötatrafiken beställt mindre trafik än tidigare. Men tack vare en del naturliga avgångar bland Busslinks personal, hoppas vi kunna anställa de allra flesta av de som vill komma över och jobba hos oss på Connex.
- Vår målsättning är att ha allt klart före årsskiftet, när det gäller arbetet med nyanställningarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!