Kön ringlade sig lång längs med Arkösundsvägen på söndagsförmiddagen, anledningen stavades firandet av en 90-åring. Norrköpings flygplats bjöd in till fest och tusentals ville fira jubilaren.
– Vi har inte hunnit räkna och sammanställa än. När vi firade 85 år för fem år sedan hade vi 6 000 besökare, det tror vi att vi slog. Mellan tummen och pekfingret tror jag att det var 8 000 besökare i år, säger Jessica Ågren Ohlsson som är marknadschef på Norrköping Airport, timmarna efter avslutat arrangemang.
Det strålande sensommarvädret med gassande sol gjorde sitt och Jessica Ågren Ohlsson tror att det största dragplåstret var den flyguppvisning som Tobias Zackaroff bjöd på med sitt Pitt S2A, ett aerobatiskt biplan.
– Det är alltid uppskattat att se så häftiga och farliga saker i luften, konstaterar Jessica Ågren Ohlsson och betonar att Tobias Zackaroff inte bara är pilot utan även räddningsledare på Arlanda flygplats med lång erfarenhet av flyg- och flygsäkerhet.
Många tog sig snabbt genom det inledande festområdet för att komma till flygfältet där uppvisningen ägde rum. Två gånger under dagen visade Tobias Zackaroff prov på sina färdigheter i luften.
I upp till 380 kilometer i timmen bjöd han på hisnande konster, som mest var han 500 meter upp i luften, men den stora utmaningen var när han var nere på 30 meter över marken.
– Svårigheten och när det är som farligast är när jag är på den lägsta höjden. Då är koncentrationen som högst, när jag är högst upp är det få som ser om jag missar något, säger Tobias Zackaroff när Folkbladet träffar honom mellan uppvisningarna.
Han strålade ikapp med solen och hyllade förutsättningarna.
– Det är bra väder, bra vindar, mycket folk och jag känner mig i bra flygtrim. Det är bästa tänkbara förutsättningar, säger Tobias Zackaroff.
Det var en dryg timmes paus mellan uppvisningarna, en återhämtning som Tobias Zackaroff behövde.
– Utsikten är nummer ett, sedan är det g-krafterna och känslan att jag får jobba från start till landning. Det är skitjobbigt, men att det är jobbigt fysiskt är en del av det som sporrar mig, säger den rutinerade piloten som har flugit sedan 2012.
Hann du njuta av utsikten i dag?
– Ja, precis i böjen innan jag vek neråt klockan nio så kunde jag se ut över Östersjön. Så det var några sekunders njutning i böjen innan det var dags att jobba igen, säger han med ett skratt.