Hamnens har fått ny kombiterminal
NORRKÖPING- Nu ska vi försöka få Norrköpings och Linköpings kommuner att börja samarbeta mer, när det gäller företagsetableringar.Det avslöjade Staffan Eklind, VD för Norrköpings Transportcentrum och professor Mats Abrahamsson från Linköpings universitet igår, i samband med invigningen av den nya kombiterminalen á 50 miljoner kronor vid Öhmansterminalen i Norrköpings hamn.
Vid gårdagens invigning av nya kombiterminalen vid Öhmansterminalen, satt Thore Johansson, VD för hamnens nya samarbetspartner Railcombi, själv vid spakarna, när han symboliskt lyfte på den första containern på en lastbil. FOTO: JANNE FORSBY
Foto: Fotograf saknas!
- I grunden handlar det om att Linköping har mycket bra kompetens när det gäller IT och data med bland annat Mjärdevi Science Park och forskning på universitetet medan Norrköping har en stark företagstradition och bra fysiska förutsättningar med mycket bra läge tack vare infrastrukturen med hamn, järnväg, E 4 och flyg.
- Jönköping och Örebro bjuder på bra konkurrens, men har inte samma forsknings- och IT-muskler som Norrköping-Linköpingsregionen, menade Mats Abrahamsson.
<b>Match med Göteborg</b>
- Så egentligen är det bara Göteborg som matchar oss fullt ut med lika bra muskler, men ändå inte med samma IT-profil och forskning som vi har här.
- Staffan Eklind och jag har arbetat med det här projektet i ett år nu, för att få ihop rätta kompetensen, för det här nya arbetssättet - och med nya verktyg!
- Bland annat håller vi på att skapa ett visualiseringscenter, där vi kan visa hur etableringen är tänkt att fungera i sin nya miljö.
<b>Studier på Irland</b>
- Sedan, berättade Mats Abrahamsson, har Staffan Eklind och jag varit på Irland och studerat hur de kan få så många stora företag att etablera sig just där.
- Och det visade sig att de satsar på att bearbeta företagen, visa stort intresse för att de ska komma dit - och då har de också kommit! Bland annat finns alla de stora amerikanska IT-företagen representerade på Irland.
- Vi har testat samma arbetssätt i Sverige, berättar Staffan Eklind, och av våra 20 testföretag blev 25 procent direkt intresserade av att flytta hit. Det är dock ett resurskrävande arbetssätt, men ger bra utdelning.
<b>Mångmiljonsatsning</b>
Hamndirektören Bengt-Erik Bengtsson hade över 70 gäster vid gårdagens invigning av kombiterminalen:
- Jag kan nämna att de vi satsat 400 miljoner i nya investeringar i hamnen sedan 1995 och satsar ytterligare 250 miljoner fram till 2010 och i dessa pengar ingår de 50 miljoner som den här kombiterminalen kostar, där vi samarbetar med Railcombi AB, Skandinaviens ledande operatör av kombitrafik.
- Inom fem år räknar vi med att den här terminalen är för liten och att vi då förflyttar delar av containerhanteringen ut till Pampushamnen.
Bland gästerna igår märktes kommunalrådet Eva Andersson (s), Ulla Peterson Carvalho (s), oppositonsrådet Jörgen Rundgren (m), Gunnar Bredin (m), Finspångs kommunalråd Stig Andersson (s), kommundirektör Björn Johansson. Linköpings dito Anders Leckne och Finspångs dito Christer Sävblom, Norrköpings näringslivsdirektör Björn Persson samt representanter för näringslivet.
- Hamnen är hjärtat i Norrköpings transportnav och sådana här satsningar som vid Öhmansterminalen är förstås mycket positiva för kommunen, framhöll Eva Andersson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!