Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hamnbolaget under lupp

Konkurrensverket har beslutat att fortsätta granska om Norrköpings hamnbolag med dotterbolaget Europa Transport snedvrider konkurrensen i hamnen.

Konkurrensverket fortsätter att granska Norrköpings hamnbolagFoto: Titti  Olovsson

Konkurrensverket fortsätter att granska Norrköpings hamnbolagFoto: Titti Olovsson

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2010-09-03 03:00

- Av det vi har sett hittills anser vi att det är väl värt att fortsätta, säger Rebecca Havgärde, handläggare på Konkurrensverket.

Hon hoppas att utredningen ska vara klar i vår. Då tar Konkurrensverket ställning till om man ska gå vidare till Stockholms tingsrätt, som enligt konkurrenslagen har makt att förbjuda kommuner, kommunala bolag och andra offentliga aktörer att driva en verksamhet som snedvrider eller hämmar konkurrensen på marknaden.

Monopolställning
Det var i januari i år som speditionsfirman Unér Shipping vände sig till Konkurrensverket med klagomål. Enligt Unér Shipping har hamnbolaget bland annat utnyttjat sin monopolställning i hamnen genom att styra uppdrag till sitt eget speditionsföretag Europa Transport. Efter hand har ytterligare en speditör i hamnen, Jönsson Novabolagen, anslutit sig till klagomålen.

Konkurrensverket har i en första vända ställt en rad tuffa frågor till hamnbolaget och Europa Transport. Det är bland annat utifrån de svar man fått som man nu bestämt sig för att fortsätta utredningen. Enligt Rebecca Havgärde får man in många klagomål och och för att ett ärende ska passera nålsögat och utredas vidare bedömer man bland annat problemets allvarlighetsgrad.

- Vi tittar också på om vi, baserat på vad vi har i nuläget, kan göra en bra utredning och vilka förutsättningar vi har att kunna bevisa en överträdelse av konkurrenslagen i domstol, säger hon.

Första tjing
En av frågorna handlar om huruvida hamnbolaget fortfarande har ett dominerande inflytande över dotterbolaget Europa Transport trots att man i våras sålde 55 procent av aktierna i bolaget. Här noterar Konkurrensverket i sitt beslut om fortsatt utredning, att hamnbolaget sett till att få första tjing på att köpa tillbaks aktierna och också att man försäkrat sig om en utdelning på de aktier som man har kvar som är tio gånger större än den nye majoritetsägarens.

Konkurrensverket noterar också att det i hamnbolagets bolagsordning står att man bland annat ska verka som speditör, skeppsmäklare och agent, det vill säga verksamheter där man konkurrerar med de privata speditörerna i hamnen.

Närmast kan Norrköpings hamn räkna med besök från Konkurrensverket.

- Vi kommer i november för att närmare studera förhållandena på plats, säger Rebecca Havgärde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om