Hamnblockaden över
NORRKÖPINGVid 15-tiden på fredagen avgick M/S Fagervik, som i fyra dygn blockerats av Greenpeace, efter en lång tid av förberedelser. Avgången kontrollerades av polis och kustbevakning. - När de väl bestämde sig för att ge sig av var det inte mycket vi kunde göra. Polisen har allt för stora resurser, säger Gunnar Lind, talesman för Greenpeace.
I går eftermiddag kunde fartyget, som i fyra dygn blockerats av Greenpeace, lämna hamnen. Var den är på väg är än så länge osäkert. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Vi följer henne i fall hon skulle behöva assistans, säger polisens presstalesman Lasse Delleskog.
Förutom de fyra personer som sedan tidigare anhållits greps ytterligare tre aktivister under fredagen i samband med fartygets avgång. Två av dem greps då polisen plockade upp den kanot som legat vid fartygets för sedan tisdagen.
- Den ena av kvinnorna är anhållen misstänkt för olaga intrång. Den andra släpptes efter förhör, berättar polisens presstalesman Lasse Delleskog.
Den tredje aktivisten, en man i 25-års åldern, greps misstänkt för sjöfarts sabotage då han trots upprepade uppmaningar från polisen fortsatte att störa M/S Fagerviks avgång.
- De var två personer i den gummibåt som bordades. Föraren greps och båten omhändertogs, passageraren identifierades men släpptes, förklarar Delleskog vidare.
<b>Lade ut läns</b>
Polisen lade ut en läns mellan kajen och Blixholmen för att begränsa aktivisternas möjlighet att störa fartyget.
- Det är lite ironiskt att de lägger ut den sortens läns som används för att stoppa oljespill, säger Greenpeace talesman Stuart Thomson.
Aktivisternas mål var att få ägaren och Jönsson Nova bolagen, som långtidsbefraktar fartyget, att ta M/S Fagervik ur östersjötrafiken.
- Även om de lyckades avgå så ser vi inte den här aktionen som ett misslyckande. Vi har visat dem att vi inte tillåter oljebovar i Östersjön och det är inte slut med det här. Vi kommer att fortsätta följa efter fartyget, säger Thomson.
<b>Hjälpte naturbovar</b>
- Däremot tycker vi att det är dumt att polisen använder så pass mycket resurser för att hjälpa naturbovar. Istället tycker vi att de borde använda dem att sätta dit de som förpestar Östersjön, fortsätter han.
Ett stort antal poliser bevakade avgången från kajkanten. Dessutom fanns flertalet polisbåtar i vattnet och en helikopter i luften samt mindre båtar från kustbevakningen.
- Vår uppgift i den här ituationen var att biträda befälhavaren när han beslutade att avgå och då krävs dessa resurser. Jag tycker att vi genomförde uppgiften så att avgången avlöpte på ett vettigt sätt, säger Lasse Delleskog.
Hur många poliser som har varit inblandade eller hur mycket aktionen kostat är oklart.
- Det vill jag inte uttala mig om. Vi har inte heller räknat på hur stor kostnaden blir. Det jag kan säga är att poliser från Östergötland och Stockholm har deltagit, säger Lasse Delleskog.
<b>Kritiserad inspektion</b>
Sjöfartsinspektionen har kritiserats för att de inte har undersökt fartyget, men de påpekar i ett pressmeddelande at fartygets befälhavare inte dömdes för oljeutsläpp i den rättegång som för en tid sedan pågick i Norrköpings Tingsrätt.
Därför kan man inte i en rättsstat betrakta fartyget eller dess befälhavare som oljebovar. Därför finns det heller ingen anledning för en inspektion av fartyget. Tingsrättens dom har överklagats av miljöåklagaren.