Hamn och verk på kollisionskurs
NORRKÖPINGNorrköpings Hamn och Stuveri AB och Sjöfartsverket har råkat i luven på varandra.Orsaken är kostnaden för lotsverksamheten:- Kostnaden för lotsning bara ökar och i framtiden kan det bli omöjligt för oss att starta nya trafiklinjer i Östersjön, menar hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson. Det hotar till och med Norrköpings planer på att bli ett transportscentrum.
- Jag tycker därför att det skulle vara samma lotskostnader för alla Sveriges hamnar, vare sig man ligger ute i kustbandet eller, som vi, inne i landet.
- Som det är i dag blir det ju Sjöfartsverket som styr de olika hamnarnas möjligheter till en god affärsverksamhet, på grund av de allt högre lotskostnaderna, som ska öka med 20 procent 2004 och ytterligare 20 procent året därefter.
- Lotsavgifterna stör faktiskt planerna på att göra Norrköping till ett framtida transportcentrum med hamnen som nav i verksamheten, menar Bengt-Erik Bengtsson.
<b>Konkurrensutsättning?</b>
- Så antingen måste Sjöfartsverket sänka lotskostnaden för hamnarna inne i landet eller också konkurrensutsätta lotsverksamheten, menar Bengt-Erik Bengtsson.
- Sedan kan jag tillägga att produktiviteten hos lotsarna i Oxelösund är utomordentligt dålig. Deras produktivitet ligger på drygt 25 procent, trots att de har lön för 100 procent och då kan man ju undra hur det står till med den lönsamheten...
<B>? Men kan inte vissa fartyg gå utan lots i Bråviken och in till Norrköping?</B>
- Jo, det sägs så enligt reglerna, men när det kommer till kritan visar det sig nästan omöjligt för de flesta fartyg att få tillstånd att gå utan lots och det är också något vi reagerar negativt på.
Så här svarar Torbjörn Edenius på Sjöfartsverket:
- Jag vet sedan tidigare att Bengt-Erik Bengtsson har synpunkter på våra lotsavgifter. Men vi håller inte med honom i hans argumentation, utan jag kan bara konstatera att Sjöfartsverket är ett affärsverk, som måste se till att få intäkter.
<b>Samma som Posten</b>
- När det gäller lotsningen, tar vi mer betalt ju större fartyg vi lotsar och mer betalt ju fler timmar lotsningen tar. Det är inte svårare att förstå, än att Posten måste ta olika porto ju större paketen är, om man nu ska göra en jämförelse, säger Torbjörn Edenius.
Diskussionen lär gå vidare och än är kanske inte sista ordet sagt, angående lotsarnas avgiftssystem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!