Halvt ministerlöfte om försöksverksamt med ny teknik i hamnen
Norrköpings hamn kan bli en av de hamnar som får försöksverksamhet där fartygen lotsats in med hjälp av GPS-teknik. Det sade infrastrukturminister Ulrica Messing (s) som i går besökte Norrköping. I besöket ingick ett besök på Returpack, ett företag som valt Norrköping för läget med bra transportvägar.
Infrastrukturminister Ulrica Messing gjorde i går ett arbetsplatsbesök på Returpack på Händelö, ett företag som valt att etablera sig i Norrköping för att läget är bra när man ska ta emot aluminiumburkar och PET-flaskor från hela landet. Ministern kom i samspråk med operatören Behudin Jusic och fabrikschef Lars Levin. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
Infrastrukturministern som också har ansvar för IT-utvecklingen i Sverige utesluter inte att hamnarna skulle kunna använda GPS-teknik på samma sätt som flyget. Lotsa in fartyg med hjälp av modern teknik, menar Messing som så sent som i somras uppvaktats av Norrköpings hamn.
- Det finns ett intressant tänk i Norrköpings hamn, säger Ulrica Messing.
Vid en försöksverksamhet får man prioritera ett antal hamnar, och då är det rimligt att Norrköping får vara med, menar hon.
Kommunalråden i Norrköping lyfte i går fram det s k Norrköpingspaketet, ett samarbete kring infrastrukturfrågor där bl a kommunen, Sjöfartverket, Vägverket, hamnen och Banverket finns med. Norrköpings läge med hamn, E4 och närheten till Mälardalen ska locka företag att etablera sig. Returpack som förra året öppnade sin anläggning på Händelö, där man tar emot aluminiumburkar och PET-flaskor från hela landet, är ett exempel.
- Logistiken och att vi fick bra uppbackning av kommunen, förklarar VD Jan Rehnberg valet av Norrköping.
- Norrköping har ett bra logistiskt läge, man är en del av den nordiska triangeln som EU och regeringen presenterat som ett viktigt område, säger Ulrica Messing som menar att det innebär stora möjligheter för Norrköping.
Om flygplatsens framtid vill hon inte uttala sig. 107 miljarder kronor har just satsats på järnvägen, vilket ska korta avstånden i landet, säger hon. Flyget är en del av ett stort infrastrukturpussel. Just nu ska man ta ställning till Brommas framtid. Om Bromma försvinner behövs alternativ. I den diskussionen finns Västerås, Norrköping och Skavsta med.
Andra lokala frågor som ministern fick med sig i går är vikten av en förbifart vid Svärtinge på 51:an, för Finspångs industriers skull, samt önskemål om statsbidrag till utbyggnad av spårväg till Navestad.
Arbetsplatsbesök
Ulrica Messing som i går gjorde ett arbetsplatsbesök på Returpack fick också med sig en vädjan från VD Jan Rehnberg om att den förordning om framtidens retursystem som ligger för godkännande i Bryssel måste bli tydligare.
- Det ska vara nationellt och utbytbart, sa Rehnberg som inte vill ha samma kaos som i Tyskland där man inte som i Sverige kan panta i vilken butik som helst, utan varje butikskedja har sitt eget system.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!