Håller med om guppen ? men . . .
NORRKÖPING? Jag håller med om att gupp i gatan inte ger både låg hastighet och minskade avgasutsläpp. Men frågan är hur man ska lyckas med dessa föresatser samtidigt?Det undrar trafikingenjör Anders Lindholm hos Norrköpings kommun, angående Folkbladets artikel igår om guppen i gatorna och dess konsekvenser.
? Visst vill vi ha både lägre hastighet och minskade avgasutsläpp, men frågan är som sagt hur man ska åstadkomma detta, säger Anders Lindholm.
? Vad jag förstår ger inte Karlgren heller något förslag på hur vi ska lösa frågan att både få ner farten och minska avgasutsläppen och det beror nog på att den frågan inte är lätt att lösa.
? Guppen innebär i alla fall lägre hastighet just där de är placerade och därmed ökad säkerhet för de oskyddade trafikantgrupperna gående och cyklister.
? Att sedan bilisterna gasar på mellan guppen, är svårt för oss att göra någonting åt, men visst vore det önskvärt om alla bilister höll en låg och jämn hastighet i centrum.
? Det allra bästa är om man inte behöver bromsa alls, utan att man med planerar sin framfart genom att med låg fart närma sig trafiksignaler och gupp och passerar dem utan att stanna, vilket innebär mindre bränsleförbrukning och därmed mindre avgasutsläpp.
? Det här handlar om så kallade ecco-driving, som många talar om idag, men som är svårt att få bilister att ta till sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!