Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Håller med om guppen ? men . . .

NORRKÖPING
? Jag håller med om att gupp i gatan inte ger både låg hastighet och minskade avgasutsläpp. Men frågan är hur man ska lyckas med dessa föresatser samtidigt?
Det undrar trafikingenjör Anders Lindholm hos Norrköpings kommun, angående Folkbladets artikel igår om guppen i gatorna och dess konsekvenser.

Norrköping2001-05-11 00:00
Enligt en ny doktorsavhandling av Joachim Karlgren på Chalmers innebär guppen ett ryckigare körbeteende med ökad hastighet mellan guppen och därmed ökade avgasutsläpp från bilarna inne i städerna.
? Visst vill vi ha både lägre hastighet och minskade avgasutsläpp, men frågan är som sagt hur man ska åstadkomma detta, säger Anders Lindholm.
? Vad jag förstår ger inte Karlgren heller något förslag på hur vi ska lösa frågan att både få ner farten och minska avgasutsläppen och det beror nog på att den frågan inte är lätt att lösa.
? Guppen innebär i alla fall lägre hastighet just där de är placerade och därmed ökad säkerhet för de oskyddade trafikantgrupperna gående och cyklister.
? Att sedan bilisterna gasar på mellan guppen, är svårt för oss att göra någonting åt, men visst vore det önskvärt om alla bilister höll en låg och jämn hastighet i centrum.
? Det allra bästa är om man inte behöver bromsa alls, utan att man med planerar sin framfart genom att med låg fart närma sig trafiksignaler och gupp och passerar dem utan att stanna, vilket innebär mindre bränsleförbrukning och därmed mindre avgasutsläpp.
? Det här handlar om så kallade ecco-driving, som många talar om idag, men som är svårt att få bilister att ta till sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om