Temat var hållbar utveckling och kring detta samlades 220 lärare från Norrköpings skolor. FN har deklarerat att under årtiondet 2005-2014 ska utbildning för hållbar utveckling ges högsta prioritet inom all utbildning. Under gårdagen fick lärarna i Norrköping kunskap om olika metoder i arbetet med hållbar utveckling och globala perspektiv.
"Ekologiska fotspår"I kårhuset Trappan samlade Josefine Selberg och Elisabeth Göland, lärare från Hagagymnasiet, sin grupp. De arbetar mycket med upplevelsebaserat lärande i sin undervisning . Några exempel på sådant lärande fick kollegorna pröva under gårdagen.
I smågrupper skulle de förflytta sig från en sida till en annan. De fick inte nudda golvet, utan endast kliva på några papper med förtryckta fotspår. De grupper som hade fått för få papper klarade inte uppgiften.
- Syftet med övningen ?Ekologiska fotspår", är inte enbart att träna
samarbetsförmågan utan också att reflektera över hur vi använder naturresurserna i världen och vilka fotspår som vi lämnar efter oss, konstaterade Elisabet Göland.
Läs hela artikeln i dagens tidning