"Hallå, var är beskeden?"
NORRKÖPINGDet blir förmodligen ingen förbättring av E22 vid Söderköping på många år. Järnvägssatsningen Östgötalänken kan stå klar 2012. Riksväg 51 ska troligen förbättras kring Svärtinge. Som märks av ovanstående fanns det inte mycket konkret i regeringens infrastrukturproposition som presenterades i går.
Mycket pengar, som Östergötland säkerligen kommer att få ta del av. Så kommenterade Berndt Sköldestig infrastrukturpropositionen, när han klev av tåget i Linköping i går. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
364 miljarder kronor satsas på infrastrukturen i Sverige under perioden 2004-2015, den största satsningen i modern tid. Både järnvägstrafiken och vägnätet får sina delar. Nationella och regionala potter delas ut. Hur mycket som kommer Östergötland till del går inte att säga i dag.
- Det finns vissa nyckeltal som styr fördelningen av de lokala potterna. Vi har exempelvis fem procent av Sveriges befolkning här i länet, säger Berndt Sköldestig.
Propositionen ska tas upp i riksdagen och när beslut har fattats där är det upp till Vägverket och länsstyrelserna att fatta beslut om kommande projekt och de lokala pengarna. Kommunerna kommer förmodligen att driva kampanjverksamhet för sina vägar.
<b>Hoppades på mer</b>
- Självklart hade jag hoppats att vi skulle kunna börja bygga Östgötalänken redan i morgon, säger landshövding Björn Eriksson, som ännu inte riktigt kunna läsa ut om propositionen är positiv eller negativ för länet.
- Jag måste vänta tills jag vet mer, såsom konkreta summor. Men jag kommer nu att göra mitt yttersta för att få riksdagsmän och andra intresserade av att göra satsningar i Östergötland.
Enligt Björn Eriksson är det järnvägssatsningen Östgötalänken, riksväg 50 och 51 samt E22 som är det viktigaste för länet just nu. Han mötte näringsminister Björn Rosengren i ett annat ärende i går och passade då på att fråga om Östgötalänken.
- Jag fick beskedet att "vi är på banan", vilket jag tolkar som att länken blir verklighet, säger han.
När det första spadtaget kan tas kunde Björn Rosengren inte säga något om. Enligt Berndt Sköldestig dröjer det till omkring 2012, då ombyggnaden i Stockholm står klar. Banverket ska lägga fram en plan 2003 för hur banhållningen kommer att se ut framöver. I dag kan man inte säga något alls om konkreta regionala planer.
<b>Sämre underhåll</b>
Både ris och ros mötte gårdagens infrastrukturproposition. Kritiken från Banverket och Vägverket gäller uteblivna satsningar på underhåll av vägar och järnvägar de närmaste åren. Först 2004 finns pengar.
- Vägarna kommer att försämras de närmaste åren på grund av detta, säger Leif Carlsson, ekonomi- och planeringschef vid Vägverket Region Sydöst.
Motala ligger annars högt upp på prioriteringslistan hos Vägverket. Även riksväg 51 vid Svärtinge finns med på den listan.
- Östergötland har stora behov av förbättringar på både regionala och nationella vägar, säger Leif Carlsson, men tror att det kommer dröja till 2003 innan Vägverket kan presentera mer konkreta planer.
<b>Långsiktighet</b>
Kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, Mattias Ottosson, håller med Björn Eriksson om vilka de viktigaste satsningarna är för länet.
- Det här är en mycket långsiktig proposition och jag var medveten om att den inte skulle innehålla så mycket konkret för Norrköpings del. Men vi kommer nu att arbeta hårt med att försöka få till en satsning på bland annat snabblänken med tåg samt på riksväg 51, säger han.
Enligt Berndt Sköldestig är en ombyggnad av bangården i Norrköping ett projekt som kan komma att satsas på inom en snar framtid.
- Propositionen ger även en möjlighet att söka bidrag för att köpa in material till den spårbundna kollektivtrafiken, såsom nya moderna spårvagnar, säger Berndt Sköldestig.
Problemen med E22 genom Söderköping är stora, men en ombyggnad där kommer att få vänta, tror Berndt Sköldestig.
- Det finns redan färdigprojekterade planer längre söderut i Sverige på denna väg och dessa kommer att genomföras först, säger han.