Hagebygatans korsning med Söderleden kan slopas helt
Ska Hagebygatan i framtiden bli helt utan korsning med Söderleden? Tro"t om ni vill. Men detta är faktiskt ett av de alternativ som nu utreds. I så fall skulle boende mellan Söderleden och Hageby Centrum tvingas ta omvägen över Lidaleden och E22, när de ska till t ex Vrinnevisjukhuset.
När den här korsningen blir planskild kan följden bli den, att varje anknytning mellan Hagebygatan och Söderleden slopas helt. Eftersom det, med de krav som Vägverket har, helt enkelt kanske inte finns plats för dem. I denna lite känsliga miljö, med S:t Johannes kyrka och kyrkogård högerut. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Vi har fem-sex olika alternativ, säger Norrköpings kommuns projektledare Göran Dahlberg. Alltifrån kompletta ramper och ner till ingen ramp alls.
Men vore det inte heltokigt att stoppa anslutningen från Hagebygatan?
- Så kan man tycka. Men å andra sidan har ju kommunen sagt att man vill minska trafiken på Hagebygatan, säger Dahlberg.
Han vill dock inte uttala någon uppfattning om, hur det kan bli. Saken utreds nu i en arbetsgrupp, där Vägverket ingår likaväl som tjänstemän och politiker från Norrköpings kommun.
Bakom den här, som det kan tyckas, bisarra "lösningen" på korsningsproblematiken ligger Vägverkets höga krav på korsningarna mellan Kneippen-rondellen och E22.
Som framgått i Folkbladet har Vägverket sagt nej till rondell på denna sträcka. I stället vill verket, som är väghållare för sträckan och därmed tydligen har sista ordet, ha planskilda korsningar.
Motiveringen har varit, att Vägverket vill ha nya Söderleden som en "stadsmotorväg". Det innebär, att den ska ha en kapacitet för 90 km/tim.
Och då duger det inte med rondeller. Som Folkbladet redovisat är det därför som Hjalmar Brantings gata får klara sig utan den anslutning till Söderleden, som Norrköpings kommun velat ha. Det finns helt enkelt inte plats där för de väldiga ramper, som det - enligt Vägverkets stadsmotorvägsfilosofi - i så fall skulle handla om.
Det är därför, som man nu i stället ska dra Dalviksgatan förbi det idag så stillsamma området vid Borgsmoskolan.
Samma problem
När det gäller korsningen mellan Söderleden och Hagebygatan är problematiken ungefär densamma. En komplett på- och avfartsanordning i samband med planskild korsning där, det skulle ta mer utrymme i anspråk än man egentligen har.
- Frågan är, hur vi ska göra med ramperna upp och ner, säger Dahlberg. Om det ska vara ramper för både på och avfart, eller kanske bara en ramp.
- Eller ingen alls. Då får man ju ner trafiken på Hagebygatan. Men om detta sen är realistiskt, det vill jag låta vara osagt.
Konsekvensen skulle i så fall bli, att boende t ex inom Porten, Egnahemsområdet och på Vrinnevigatan/Bäckgatan inte längre skulle kunna åka direkt ut på Söderleden. I stället måste de ta omvägen via Lidaleden och E22, och så upp på Söderleden borta vid den anslutningen.
Och spårvägen?
Ett särskilt problem i sammanhanget är, hur den tänkta framtida spårvägen till Navestad kommer att dras.
Visserligen är det väl klart såpass långt som att passagen över Söderleden blir vid nuvarande gångbron till Hageby. Det har också sagts, att spårvägen ska ansluta till Hagebygatan vid vårdcentralen.
Enligt Dahlberg är det dock inte helt klart, var och hur den anslutningen ska ske. Och detta är då också ett problem att beakta i sammanhanget.
Nyligen framkom att ombyggnaden till stor korsning mellan Söderleden och Skarphagsleden - just en sådan där planskild historia som Vägverket vill ha - kommer att fördyras från 43 till 46 milj kr.
Vissa har förundrat sig över det beloppet, mot bakgrund av att summan som uppgavs vid upphandlingen från NCC "bara" var 29,8 milj kr.
Men enligt Göran Dahlberg ingick då inte sådant som projektering, byggledning och - framför allt - den stora omdragning av el- och fjärrvärmeledningar, som blivit nödvändiga till följd av ombyggnaden.
Tio års tid
Dessa är dock inräknade i den totalram på 140 milj kr, som beräknats för hela ombyggnaden av Söderleden. Men det är alltså den ramen, som nu redan i första delprojektet överskridits med 3 milj kr.
- Frågan om korsningen med Hagebygatan ligger nu på tjänstemannanivå, säger Göran Dahlberg. Men det blir ju politikerna, som så småningom får ta ställning till saken.
Det har beräknats att ombyggnaden av Söderdelen ska hålla på tio år sådär. Under såpass lång tid kommer alltså Söderleden att vara bara begränsat framkomlig.
Varför utbyggnaden är så utsträckt i tiden kan inte Dahlberg svara säkert på. Men han förmodar att det har med pengarna att göra. Vägverket och kommunen har helt enkelt inte råd att ta allt på en gång.
Det är alltså Vägverkets krav på motorvägsstandard, som ligger bakom de här relaterade problemen för Söderleden. Men Vägverkets krav på en 90-väg ter sig numera allt mer besynnerliga. Till och med Vägverket självt konstaterar ju, i den förstudie som nyligen var ute på remiss, att med 90 som hastighet skulle alla miljökrav skjutas i sank
Inte nödvändiga
Därför kommer man inte att kunna tillåta högre hastighet än 70 km/tim på den framtida Söderleden. Men i så fall är ju heller inte de planskilda korsningarna längre nödvändiga.
Dessa planskilda korsningar, som nu som bäst slukar väldiga markarealer vid Skarphagsleden.
Och som omöjliggjort anslutning från Söderleden till Hjalmar Brantings väg - och, således, kanske även till Hagebygatan!