Hagebygatan - när spårvägen kommer
Idéer om det framtida Hageby börjar ta form. En stor stadsförnyelse ska här följa på spårvägsutbyggnaden.Vi ser den framtida Hagebygatan, där dagens Statoilmack ersatts av ett läckert huskomplex.Och till höger i bilden är spårvagnen på väg fram, på sin väg från Ljura mot Ringdansen.
Hagebygatan idag, med bensinmack och en massa genomfartstrafik. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se
Foto:
Ingen av skissens byggnader finns idag. Men en bärande tanke med spårvägsutbyggnaden är ju att utnyttja denna till en stadsförtätning.
Här kommer även planerna för Söderleden in i bilden. Som bekant laboreras med på sin höjd en enda avfartsramp från Söderleden till korsande Hagebygatan - eller kanske, än mer djärvt, ingen ramp alls.
Ny karaktär
Dessa tankar har hittills väckt mest kritik. Det har pekats på, hur krångligt det blir att med bil ta sig in i och ut ur Hageby - och vilken omväg det blir för utryckningsfordonen. När de i stället för att från Söderleden svänga in Hagebygatan måste köra fram till E22 mot Söderköping, och sedan från den in på Lidaleden.
Men med en lösning, där Hagebygatan utan anknytning passerar på en bro över Söderleden, skulle denna genomfartsgata med ens få en helt annan karaktär. Hela miljön skulle förändras i grunden.
I stället för att som nu utgöra en barriär mellan olika delar av Hageby, och en fara för barnen som ska till sina skolor, skulle Hagebygatan då kunna bli en mjuk trädkantad lokalgata i ett nytt, förtätat Hageby. Där spårvägen från Ljura kommer fram vid vårdcentralen, för att så fortsätta längs Hagebygatan.
I den här framtidsvisionen blir det ju onekligen en liten omväg för biltrafiken. I stället prioriteras då stadsmiljö, gångtrafik, cykel. Så tänkte man ju inte på 60- och 70-talen. Men frågan är ju, om det inte är hög tid att börja tänka så nu.
Separat körfält
Biltrafiken kommer, för den delen, också att få sitt. Med en avfartsramp från Söderleden in på E22, och där ett separat körfält som leder direkt över i avfarten mot Hageby Centrum/Lidaleden.
Det blir då den vägen, som även t ex utryckningsfordonen får ta. Enligt Eva Andersson har man från den kanten inte rest några invändningar.
Det är sådant tänkande, som kommer till utryck på skissen. Här kommer man då att behöva resonera med Statoil, vars mack inte kommer att ligga riktigt bra till i det nya Hageby. Men som kanske får ett betydligt bättre läge vid E22, där också mer av trafiken kommer att gå.
Det här ligger ju i en mer eller mindre avlägsen framtid. Men redan nästa år kommer alltså spårvägen att förlängas fram till Ljura. På nuvarande Ljurafältet ska ju också en helt ny liten stadsdel, Vasastan kallad, byggas upp.
I samband med spårvägsarbetena ska Albrektsvägen byggas om, bland annat med vissa trafiksäkerhetsåtgärder. Den ska sedan kunna svälja trafiken från Söderleden, när denna 2006-07 till stor del stängs av för att byggas om i en enda stor etapp.
Inget nytt
Eva Andersson, kommunalråd för stadsplaneringsfrågor, hoppas att utbyggnaden av spårvägen ska kunna fortsätta från Ljura redan 2007-2008.
- Men då är statsbidrag förutsättningen, betonar hon.
När det gäller de nödvändiga pengarna från Banverket har dock, såvitt vi förstår, egentligen inget nytt hänt. Banverket har förklarat utbyggnaden vara i princip statsbidragsberättigad. Men när pengarna kan komma, det är alltjämt frågan.
Eva Andersson hoppas att hanteringen ska kunna påskyndas av det arbete som Norrköpings kommun nu, framför allt då via henne själv, bedriver mot myndigheter och departement. Om man kan få det att tränga igenom att det här handlar om mer än bara kollektivtrafik, då kan kanske Banverket påverkas till att agera snabbare.
- Vi vill se det här som en samhällsbyggnadsfråga. Utbyggnaden är viktig också för jämställdheten och integrationen. Det är det perspektivet, som vi försöker vi fram.
En enda etapp
Bäst och effektivast vore, anser Eva Andersson, att bygga i en enda stor etapp från Ljura till Ringdansen. Men då krävs också ett statsbidrag utformat därefter.
- Det här är jättespännande, spårvägen skapar helt nya förutsättningar. Vi vill att Ljura och Hageby ska få mötas på ett helt nytt sätt, säger Eva Andersson.