Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Guppdebatten svalnar

NORRKÖPING
Om två veckor ska det bestämmas av kommunfullmäktige - fortsatt utbyggnad av gatugupp och avsmalningar eller fortsatt stopp.

Norrköping2003-01-14 00:00
- Det är inga stora diskussioner hos oss längre, säger Anders Tilly, driftchef på Ulfab som ansvarar för ambulanserna i Norrköping.
- Bara vi får reda på var de finns så kan vi anpassa körningen efter det.
- Det är en avvägning mellan trafiksäkerheten och utryckningstiderna, säger Bertil Wildt-Persson, brandchef i Norrköping.

<b>Guppgrupp</b>
- Vi finns numera med i den arbetsgrupp som diskuterar hur guppen ska utformas. Det var vi inte från börrjan men nu tycker jag man lyssnar på oss och hittar rimliga lösningar, säger brandchefen.
- När det är brandlarm så är det ofta högsta möjliga fart som gäller. Vi vet ju oftast inte vad som väntar när vi kommer fram, säger Benny Björkman, insatsledare vid Norrköpings brandförsvar.
- Måste vi sakta ner till kanske 15-20 kilometer vid guppen i stället för att köra 50-60 så är det klart att det betyder en del.
- Tiden är viktig när det gäller bränder, säger Benny Björkman.

<b>Börjar vänja sig</b>
- Det måste naturligtvis vägas mot möjligheten att rädda människoliv i trafiken, säger Benny Björkman.
- Vi börjar vänja oss vid guppen nu.
Spruckna balkar på stegbilen är skador som uppstått i både Norrköping och Göteborg och har anförts som argument mot guppen.
- Det är svårt att säga om det beror på guppen, säger Benny Björkman.
- Det går nog inte att slå fast efteråt.
Att utryckningstiderna förlängs för såväl ambulanserna som polis och brandförsvar är givet.
I den utvärderingar som gjorts har ingen hänsyn tagits till utryckningsfordonens eventuella problem.
- Vi kan inte jämföra tiderna före och efter guppen, säger Bengt Glaad, chef för SOS Alarm i Norrköping.
- Prioritet 1, högsta fart med blåljus, gäller ungefär en tredjedel av våra utryckningar, säger Anders Tilly.

<b>Nya ambulanser</b>
- Oftast är det inte så bråttom hem igen. Inte mer än att vi kan sakta in vid trafikhindren. Riktigt bråttom kanske det är i 10-15 procent av transporterna.
- Det fungerar dessutom mycket bättre sedan vi fick de nya ambulanserna.
De tidigare Chevrolet-bilarna fick mycket kritik, numera består den ordinarie ambulansflottan i Norrköping av sex Mercedesfordon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!