Guppdebatten svalnar
NORRKÖPINGOm två veckor ska det bestämmas av kommunfullmäktige - fortsatt utbyggnad av gatugupp och avsmalningar eller fortsatt stopp.
- Bara vi får reda på var de finns så kan vi anpassa körningen efter det.
- Det är en avvägning mellan trafiksäkerheten och utryckningstiderna, säger Bertil Wildt-Persson, brandchef i Norrköping.
<b>Guppgrupp</b>
- Vi finns numera med i den arbetsgrupp som diskuterar hur guppen ska utformas. Det var vi inte från börrjan men nu tycker jag man lyssnar på oss och hittar rimliga lösningar, säger brandchefen.
- När det är brandlarm så är det ofta högsta möjliga fart som gäller. Vi vet ju oftast inte vad som väntar när vi kommer fram, säger Benny Björkman, insatsledare vid Norrköpings brandförsvar.
- Måste vi sakta ner till kanske 15-20 kilometer vid guppen i stället för att köra 50-60 så är det klart att det betyder en del.
- Tiden är viktig när det gäller bränder, säger Benny Björkman.
<b>Börjar vänja sig</b>
- Det måste naturligtvis vägas mot möjligheten att rädda människoliv i trafiken, säger Benny Björkman.
- Vi börjar vänja oss vid guppen nu.
Spruckna balkar på stegbilen är skador som uppstått i både Norrköping och Göteborg och har anförts som argument mot guppen.
- Det är svårt att säga om det beror på guppen, säger Benny Björkman.
- Det går nog inte att slå fast efteråt.
Att utryckningstiderna förlängs för såväl ambulanserna som polis och brandförsvar är givet.
I den utvärderingar som gjorts har ingen hänsyn tagits till utryckningsfordonens eventuella problem.
- Vi kan inte jämföra tiderna före och efter guppen, säger Bengt Glaad, chef för SOS Alarm i Norrköping.
- Prioritet 1, högsta fart med blåljus, gäller ungefär en tredjedel av våra utryckningar, säger Anders Tilly.
<b>Nya ambulanser</b>
- Oftast är det inte så bråttom hem igen. Inte mer än att vi kan sakta in vid trafikhindren. Riktigt bråttom kanske det är i 10-15 procent av transporterna.
- Det fungerar dessutom mycket bättre sedan vi fick de nya ambulanserna.
De tidigare Chevrolet-bilarna fick mycket kritik, numera består den ordinarie ambulansflottan i Norrköping av sex Mercedesfordon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!