Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Grundlurad - av elbolag

Ett enda telefonsamtal med Energibolaget i Sverige AB innebar att Jimmy Eliasson bytte elleverantör utan att vara medveten om det.
- Jag känner mig grundlurad, säger han och vill nu varna andra.
Han är inte den första. Många av Sydkrafts kunder har klagat på Energibolaget i Sverige AB som inte tillräckligt tydligt upplyser kunderna om det muntliga avtalet.

Elchocken. Jimmy Eliasson hade inte en aning om att han bytt elbolag efter ett telefonsamtal från Energibolaget i Sverige AB. Nu vill han varna andra.
FOTO: OLA XMAN

Elchocken. Jimmy Eliasson hade inte en aning om att han bytt elbolag efter ett telefonsamtal från Energibolaget i Sverige AB. Nu vill han varna andra. FOTO: OLA XMAN

Foto:

NORRKÖPING2004-06-29 06:00
I mars blev Jimmy Eliasson i Norrköping uppringd av det privata företaget Energibolaget i Sverige AB.
- Jag tyckte att deras erbjudande lät bra och lämnade mina personuppgifter. Men då trodde jag att jag skulle få mer information hemskickad och även ett kontrakt som jag kanske skulle skriva under, berättar han upprört.

Inte ens ett brev
I torsdags fick han ett brev från Sydkraft som meddelade att de skulle göra en avslutande mätkontroll innan han gick över till den nya leverantören. Fram till dess hade Jimmy Eliasson varit helt omedveten om att ett avtal mellan honom och Energibolaget i Sverige AB redan var tecknat. Han hade inte ens det korrekta namnet på bolaget. Det fick han via Sydkraft.
- Mitt abonnemang hos dem startar i slutet av den här veckan och jag har inte fått ett enda brev från dem, konstaterar han.
När han i förra veckan kontaktade Energibolaget så uppgav de att de hade skickat ett välkomstpaket till honom.

Många har klagat
Sydkrafts kundombudsman Stefan Svensson berättar att Jimmy Eliasson inte är den första som omedvetet blivit kund hos Energibolaget i Sverige AB. Det är många som kontaktat Sydkraft och framfört kritik mot just det bolaget.
- Tydligen så är de inte tillräckligt tydliga med att kunden ingår ett nytt avtal i telefonen. Dessutom är de sega med att skicka ut den bekräftelse som ger kunden chansen att ångra det nya avtalet, berättar han.
- Många har inte haft för avsikt att bli kund hos dem utan velat få mer information och folder hemskickat, fortsätter han.

Ska bestridas - skriftligt
Ångerrätten på två veckor har sedan länge försvunnit för Jimmy Eliasson, han vill så fort som möjligt återgå till Sydkraft som elleverantör. Hur snart det kan bli beror helt på vilket avtal han har med Energibolaget i Sverige AB.
- Om kunden mot sin vilja fått ett bundet avtal så måste det bestridas skriftligt hos energibolaget. Beroende på vilket underlag de har för avtalet så kan det antingen bli lättare eller svårare, förklarar Stefan Svensson.
Vissa telefonförsäljare spelar in sina samtal för att ha bevis om kunden hävdar att man aldrig tackat ja till ett avtal. Om Energibolaget i Sverige AB gör det är oklart men Stefan Svensson rekommenderar kunderna att vända sig till Konsumenternas Elrådgivningsbyrå om det blir problem.

Var föriktig
Jimmy Eliasson tänker inte stanna en dag längre än han måste hos det nya energibolaget.
- De kanske har billigare el, men det sätt som de använder sig av är felaktigt. Jag vill varna andra att vara försiktiga med vad de lämnar för uppgifter i telefonen, säger han.
Vi har sökt Peter Wärme, VD för Energibolaget i Sverige AB, utan framgång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!