Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Grönstråk till Åby efterlyses

Skapa ett sammanhängande grönstråk, som knyter ihop Norrköpings stad med Åby!
Så lyder ett medborgarförslag från Ingmar Persson, Åby. Som emellertid tekniska nämnden föreslår bli avslaget.

Utbyggnaden av Ingelsta, "fortsättningen" ut mot Åby med Stadium, framdragandet av allehanda vägar gått ut över åkermark och andra grönytor hävdar Ingmar Persson.Arkivbild

Utbyggnaden av Ingelsta, "fortsättningen" ut mot Åby med Stadium, framdragandet av allehanda vägar gått ut över åkermark och andra grönytor hävdar Ingmar Persson.Arkivbild

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2007-07-17 06:00
Ingmar Persson har i ett antal insändare och debattinlägg kritiserat utbyggnaden av logistik m m över Kvillingeslätten, med den skövling av gröna miljöer som detta inneburit.
Alltsomoftast har ansvariga politiker låtit hans synpunkter stå oemotsagda. Från det hållet har man uppenbarligen inte velat inlåta sig på någon debatt om de här sakerna.

Förslag i stället
Antagligen är det därför som Persson, i varje fall i någon mån, omsatt sina synpunkter i ett medborgarförslag. Som det är utformat tvingas nu en rad olika kommunala instanser att yttra sig i frågan, varefter det blir kommunfullmäktiges sak att ta slutlig ställning till förslaget.
"Rädda vad som räddas kan", det är väl ungefär Perssons inställning. Att utbyggnaden har fått gå alldeles för långt är han helt klar över. Platta jättelådor har slängts ut på öppna landskapsytor. "Ett obegripligt stort virrvarr av vägar" har tillskapats, och nu även byggts vidare på.
Men nu måste - innan någon fortsatt utbyggnad av vägar, järnväg och nya lagerlokaler kan ske - ett tydligt sammanhängande grönstråk för cyklister och fotgängare skapas.
Persson målar ut passager längs öppna fält med lärkor och tofsvipor förbi Loddby, och sedan vidare in i Hultdalens grönskande variationsrika värld. Högsta tillåtna hastighet på väg 55 bör sänkas. I stället bör kommunen här visa "att dess invånare är viktigare än 20 km/h snabbare framfart några få kilometer för tungt lastade lastbilar."

Inte möjligt
Som huvudskäl till att tekniska nämnden vill avslå förslaget anges, att det överhuvud taget inte längre är möjligt att få till det helt sammanhängande grönstråk som här efterlyses. Allehanda vägar, både kommunala och riksvägar, korsar ju redan området.
Däremot bör man så långt det går möjliggöra för människor att ta sig fram längs grönstråksleder mot Kolmårdsmassivet.
Men det medges, att i samband med utbyggnaden av Ingelsta och Herstaberg har grönstrukturen "inte alltid kommit i första hand i de avväganden som varit tvungna att göras". Heter det, med en viss underdrift, i tekniska nämndens yttrande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om