Grönskan består
Protesterna tycks ha gett resultat. I sina nya planer för omstigningsplats för kollektivtrafiken vid Söder tull laborerar nu kommunen med avsevärt mindre ingrepp på Kristinaskolans gård. Tre träd på skolans gård är vad det nu handlar om, i stället för de 16-17 eller mer ändå som ursprungligen skulle bort. Och allt som allt fyra träd.
I det nya förslaget för kollektivtrafiken vid Söder tull kommer bara fyra träd att försvinna från Kristinaskolans gård, vilket kan jämföras med de 16-17 som hotades i det ursprungliga förslaget. FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK
Foto:
Om det går vägen skulle man därmed ha satt punkt för en fråga, som initierades av miljö- och stadsplaneringsnämnden i december år 1997. Det var under åren närmast därefter, som olika planer med stora ingrepp på Kristinaskolans gård lades fram -och väckte folkstorm.
Lades på is
I början av år 2000 lade så kommunledningen hela frågan på is. Utlösande orsak var då det faktum att kostnaden för omstigningsplatsen, ursprungligen beräknad till 17,2 milj kr, nu med ens visade sig springa upp till mer än det dubbla.
Men att en omstigningsplats, alltså ett ställe där man kan byta mellan olika linjer, behövs - det anses helt klartlagt. Och att den då måste ligga vid Södertull anses också etablerat, sedan utredningar visat att alla alternativ är sämre.
Idag är dock Söder tull underdimensionerad för den intensiva trafiken där.
Här är redan en stor omstigningsplats för regional busstrafik och tätortslinjer, dagligen passerar ca 12.000 resenärer och ca 1.040 bussar och spårvagnar. Men här är nu för trångt.
Bussarna får inte plats utan måste vänta på varandra, vilket skapar köer av stora bussar på både Drottninggatan och Södra Promenaden. Trafikriskerna ökar därtill genom fotgängarnas nonchalans gentemot kollektivtrafiken, där man hastar fram över gatukorsningar för att hinna med sin buss eller spårvagn. Förarna måste köra extra långsamt och försiktigt för att undvika olyckor.
Ligger till grund
Till den nu aktuella planbeskrivningen hör en miljökonsekvensbeskrivning, som tycks godta den studie om "Bytespunkt Söder tull", som Scandiaconsult lade fram i fjol och som nu ligger till grund för arbetet.
Det var där det visade sig att man, när det kommer till kritan, faktiskt kan ge omstigningsplatsen andra dimensioner än dem som först var på tapeten.
Tanken är nu att Drottninggatan samt en mindre del av Kristinaskolans gård ska byggas om med en mittrefug, med hållplatser för busstrafik. En mindre byggnad med information och biljettförsäljning ska också uppföras.
På det här viset får man fyra nya hållplatslägen. Ytan ska sträcka sig 16 meter in på Kristinaskolans gård, men av de 61 träden där ska man då bara behöva avverka tre, i samtliga fall lindar. Dessa kommer i vägen för den nya bussgatan, och i något fall för bussens svängradie.
Vidare ska, enligt det här förslaget, gångbanan förbi Stadsbiblioteket sedan flyttas ut i gatan tre meter, vilket skapar större yta för på- och avstigning där. Drottninggatans själva vägbana blir på det viset smalare, den bantas från ca 12 till 7 meter.
En kastanj framför biblioteket försvinner, vilket då innebär att summa fyra träd behöver avverkas för denna nya omstigningsplats. Detta ska kompenseras genom att träd nyplanteras på Kristinaskolans gård.
Ska breddas
Samtidigt ska vägbanan på Nygatan förbi Stadsbiblioteket breddas. Bibliotekets ramp för nedfart till källaren byggs då över för trottoar och flyttas.
I miljökonsekvensbeskrivningen konstateras att inga nya linjer tillkommer, inte heller ökar antalet fordon nämnvärt. Med de nya hållplatslägena kommer däremot av- och påstigning att bli effektivare, bussarna kommer att behöva kortare tid på platsen.
Smidigare trafik
På det viset ökar smidigheten i trafiken, samtidigt som det minskar de lokala utsläppen. Miljökvalitetsnormen för kvävedioxid klaras, bland annat genom övergången till biogasdrivna bussar.
I vissa lägen blir det lite mer buller, vilket då kan motverkas med tilläggsrutor i fönstren och förbättrad fasadisolering. Med hjälp av sådant, och även då en skärm mot hållplatserna på Nygatan, ska musikundervisningen på Kristinaskolan också kunna fortsätta.
En viss omläggning av spårvägsspåren i Nygatan och dess korsning med Drottninggatan blir aktuell. Spårvagnen kommer närmare byggnaden, varför trottoaren måste läggas i en arkad intill huset.
Nu ska alltså kommunala organ ge sin syn på planförslaget. Gissningsvis kommer det att bli rätt så lugna tongångar, en samstämmighet verkar ha tagit form.
Varning
En liten "varning" utfärdas dock i planbeskrivningen - i det att det också sägs, att det kan bli aktuellt att ta bort ett eller två träd till. Nämligen om det visar sig att deras rotsystem inte går att skydda mot tung trafik.
Faktiskt så är det bara en minoritet av kommunens invånare som åker kollektivt. Det är äldre människor resp ungdomar, som dominerar stort. Medan mellanåldrarna håller sig med andra transportmedel, ofta bil men ju även cykel.