Gröna Bilister tycker kommunen satsar för lite på miljöbilar

- Växthuseffekten skenar och fördärvar vår miljö, men Norrköpings kommun har pinsamt vaga ambitioner när det gäller satsningar på miljöbilar, för att minska växthuseffekten.
Det menar Mattias Goldmann från den ideella föreningen Gröna Bilister för miljömedvetna bilister, som räknat ut att Linköping är mycket bättre än Norrköping på miljöbilssatsningen.
Norrköpings miljöansvariga kommunalråd Eva Andersson (s) håller dock inte alls med om kritiken att man är för vag i sin satsning.

Patrik Pettersson säljer miljöbilar i Norrköping.
FOTO: HASSE JOHNSSON

Patrik Pettersson säljer miljöbilar i Norrköping. FOTO: HASSE JOHNSSON

Foto:

NORRKÖPING2004-04-03 06:00
Vid en pressträff igår i Norrköping med Mattias Goldmann Gröna Bilister, menade han att föreningen "Motormännen" är emot miljöförbättringar inom trafiken medan hans egen förening kämpar för miljövänligare drivmedel.
- Vi är dock inte för ett förbud mot biltrafik, eftersom de flesta bilförare vill ha kvar sin bil, men däremot kämpar vi hårt för att alltfler ska köra miljövänligt och därmed möjliggöra att bilismen kan finnas kvar i framtiden.
- Vi vill ha en miljöanpassad utveckling av vägtrafiken, en utveckling som gör det möjligt även för kommande generationer att njuta bilens fördelar på samma sätt som vi gör idag.

Bättre siffor
- När det gäller Norrköping och Linköping i vår undersökning, har Linköping mycket bättre siffror när det gäller miljöbilar och det påverkar exempelvis astmatiker och antalet cancerfall i Norrköping plus att stadens image försämras, om man inte hänger med i den här miljövänliga utvecklingen.
Något som dock kommunalrådet Eva Andersson menar att Norrköping visst gör:
- Vi jobbar aktivt för att förbättra användandet av miljövänliga bränslen i våra fordon och vi har idag en biogaspump på Ståthögaleden och snart kommer det en biogaspump till.
- Dessutom är det sedan tidigare klart att alla innerstadsbussar i Norrköping ska köra på biogas från 1 juni.

<B>+ Enligt Mattias Goldman har ni ännu inte med miljövänliga fordon som krav vid upphandlingar av färdtjänsten?</B>
- Det kommer vi att ha i fortsättningen, när det gäller såväl taxifärdtjänst, som soplastbilar och även kommande upphandlingar av tjänstebilar till Norrköpings kommun, säger Eva Andersson.
- Detta därför att vi anser det viktigt att kommunen föregår med gott exempel i de här viktiga frågorna.
- Vi funderar även på att införa olika fördelar för de som kör på miljövänligt bränsle, exempelvis gratis parkering i innerstaden på våra kommunala parkeringsplatser och närmare parkering vid exempelvis Centralstationen för de taxibilar som kör på miljövänligt bränsle.

<B>+ Enligt Mattias Goldmann vore det önskvärt att det ansvariga kommunalrådet, i det här fallet du, även har en miljövänlig bil privat?</B>
- Ja, jag förstår den tanken och vi har diskuterat inom familjen att köpa en miljövänligare bil, säger Eva Andersson.

<B>+ Hur ser du på Gröna Bilisters undersökning, där Linköping får åtta plus på en skala till tio när det gäller satsningen på miljövänliga fordon medan Norrköping bara räcker upp till tre plus?</B>
- Linköping fick statliga bidrag före oss och har hittills kommit längre, men vi har precis lika stora ambitioner som Linköping, när det gäller övergången till alltmer miljövänliga bränslen i våra fordon, framhåller Eva Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om