Gratisåkningen kostar en miljon om dagen
NORRKÖPING: Det blir gratisåkning på bussar och spårvagnar också i dag. Arbetsmiljöverket vill nämligen ha lite extra betänketid innan man häver Kommunals senaste kontantstopp - ett stopp som kostar Östgötatrafiken en miljon kronor om dagen.
Nu hotar Kommunals huvudskyddsombud i Östergötland Bo Lingestig med att det kan komma att bli ytterligare stopp i framtiden.
- Varje gång en förare blir rånad kommer vi att stoppa kontanthanteringen, säger han. Det är den enda lösning vi ser tills Östgötatrafiken sätter sig ner med oss och kommer överens om ett datum för när kontanterna ska bort helt.
Men det är inte bara hos arbetsgivaren Connex och trafikhuvudmannen Östgötatrafiken som Kommunal har haft svårt att få gehör för sitt krav på att kontanterna ska bort från spårvagnar och bussar. Inte heller Arbetsmiljöverket, som har makt att häva fackets kontantstopp, men också att ställa myndighetskrav på arbetsgivaren för att garantera förarnas säkerhet, har velat gå på Kommunals linje.
Hoppas på stöd
Den här gången hoppas Kommunal på bättre stöd. Orsaken är att det nu finns ett fall i Stockholm att snegla på. Där beslöt nämligen Arbetsmiljöverket i höstas att Stockholms lokaltrafik, SL, måste upphöra med all hantering av kontanter. Beslutet träder i kraft 1 april i år.
På Arbetsmiljöverket i Linköping kommer man nu enligt ställföreträdande tillsynsdirektör Sören Sturve titta närmare på Stockholmsfallet. Det är bland annat det som gör att det kommer ta längre tid än vid tidigare tillfällen innan verket kommer till skott och häver det pågående kontantstopp och tar ställning till eventuella krav arbetsgivaren. Tidigast på eftermiddagen i dag, onsdag, kommer verkets beslut.
Men medan resenärerna möjligen glädjer sig, är situationen mindre rolig för Östgötatrafiken som beräknat att man förlorar cirka en miljon kronor om dagen under ett kontantstopp.
Oförsonlig linje
I våras intog man en mer oförsonlig linje mot facket och menade att man aldrig kunde tänka sig att helt ta bort möjligheten till kontantbetalning. Men i dag hänvisar Östgötatrafikens vd Leif Johanson till ett muntliga avtal med Kommunal från i höstas om att kontanthanteringen ska bort helt på sikt. Att man inte vill sätta något datum beror enligt honom på två orsaker, dels att tekniken för vissa alternativa betalformer ännu inte är fullt utvecklad, dels att det kommer att bli mycket dyrt att gå över till dem.
- Ska vi ta väck kontanterna totalt kommer det att kosta oss 20 miljoner kronor årligen i drift plus investeringskostnader. Bara en biljettautomat där man kan köpa alla våra typer av kort och biljetter kostar en kvarts miljon styck, säger han.
Men på SL i Stockholm, där övergången blir enklare eftersom man redan har den strukturen att man bara kan köpa enkelbiljetter på bussarna, medan korten måste köpas vid speciella försäljningsställen, har man gjort beräkningar som pekar mot att man istället kommer att tjäna pengar på att ta bort kontanterna.
- Vi har över 2000 bussar och att administrera pengasnurren och allt kring biljetterna kostar också pengar. Besparingen av den hanteringen täcker med råge de investeringar vi måste göra vid övergången till kontantlöst, säger Björn Holmberg, presschef på SL.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!