Gratis, alla studenter
Gratis Campusbuss för alla studenter finns det även i höst - och förmodligen två år framöver.- Vi har ett avtal med Swebus som sträcker sig några år framåt, säger systemadministratör Ingo Hölscher vid Linköpings Universitet.
- Vi ser ingen anledning alls att ändra på det såvida det inte kommer något direktiv om stora besparingar eller så, säger Ingo Hölscher, som är länken mellan universitetsledningen och Swebus som kör bussarna.
Betyder mycket
- Men jag har svårt att tänka mig att vi skulle ta ut en avgift igen. Bussarna betyder mycket för våra studenter, säger han vidare.
Det var Östgötatrafiken som körde Campusbussarna till en början, men universitetet tyckte då att resorna blev för dyra. Först löste man det genom att ta betalt av resenärerna men det räckte ändå inte. Därför avslutades samarbetet med Östgötatrafiken och ett avtal skrevs med Swebus istället. Och så blev det gratis att resa för studenterna igen.
Ett lagbrott
Samarbetet med Swebus ledde till en polisanmälan. Östgötatrafiken ansåg nämligen att universitetets beslut att köra bussarna i egen regi med hjälp av Swebus var ett brott mot yrkestrafiklagen. Men förundersökningen mot universitetet lades ner av åklagaren då något brott inte kunde styrkas.
I höst går bussarna mellan klockan sju på morgonen till fem på eftermiddagen, en gång i timmen från Linköping till Norrköping och lika ofta från Norrköping till Linköping. Kvällsturen är inställd av kostnadsskäl och en matarbuss till Vrinnevisjukhuset likaså.
Bussen är oerhört populär bland studenterna. Och under sommaren har Ingo Hölscher fått en hel del förfrågningar från blivande studenter om möjligheten att pendla mellan Norrköping och Linköping. Då det är svårare att få tag på bostad i Linköping har en del studenter valt Norrköping som bostadsort men de läser i Linköping.
Det är många som reser med bussarna varje dag. Mest populära är turerna tidigt på morgonen, vid lunchtid och efter klockan 15 på eftermiddagen.
Fyra på en gång
- Vissa turer går det fyra bussar på en gång, säger Ingo Hölscher.
Stundtals kan det vara lite svårt att planera antalet bussar eftersom man inte vet från vecka till vecka eller ens från dag till dag hur många som tänker åka med. Vissa saker har man vetskap om, exempelvis om någon särskilt utbildning planerat in en kurs på en av orterna och så vidare.
- Vi och Swebus har också lärt oss en del under den tid som gått, säger Ingo Hölscher.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!