Sonoco-Alcore är ett av tre företag som kommer att bli granne med Nodra Park, som den nya returpunkten kallas. Nodra AB uppskattar antalet besökare när den står klar till 500 000 per år.
– 500 000 bilar om året, det blir 1 370 bilar om dagen. Vi har tio långtradare om dagen som går in eller ut med leveranser härifrån varje dag. Då tänker jag: När de ska ut härifrån på Lindövägen, blir det bra? Hur kommunen tänker där har jag ingen aning om, säger Kenth Zander, fabrikschef på Sonoce-Alcore.
Han menar att det kommer att påverka både deras verksamhet, och allmänheten.
– Våra långtradare blir försenade när de inte kommer ut, men jag tror också folk blir galna när de får köa.
Jan Götz, ägare till en annan av fastigheterna i området, instämmer.
– Vi har ju sett hur långa köer det är till de här returpunkterna, placera den någon annanstans där det inte stör några företag, säger han.
Han är övertygad om att det kommer bli svårare för honom att hyra ut fastigheten och vet att ett av företagen som idag hyr in sig i lokalerna planerar att säga upp sig om det blir verklighet.
Politikerna menar att det är viktigt att returpunkten ligger centralt, finns det inte ett värde i det?
– Nej, absolut inte. Det där gärdet är så långt och stort att de kunnat lägga den utanför bebyggelse. Att tränga in sig hos oss är att förstöra för oss som finns där, säger Jan Götz.
Enligt kommunens beräkningar finns det ingen större risk för köbildning. Bedömningen är att kön i 90 procent av fallen inte blir längre än cirka två fordon. Men Kenth Zander har svårt att tro att det stämmer. Han har inte har något emot en returpunkt i området, men anser att trafiken i stället skulle ledas direkt från Lindövägen. Det anser även Jan Götz.
– Det är infarten som vi inte är tillfreds med.
När Nodra sökte bygglov för att bygga en tillfällig returpunkt på samma plats gick de tre grannarna ihop och anlitade en gemensam advokat för att stoppa planerna. Den returpunkten placerades i stället i Fiskeby. Pernilla Tilly Nors, på advokatfirman Glimstedt, är den som har drivit frågan. Hon är inte bara kritisk till trafikutredningen, utan också till placeringen utifrån de miljörisker som finns. Anläggningen är tänkt att placeras på gammal deponimark som är förorenad. Vad det får för konsekvenser för Ljura bäck, som passerar området, är inte klarlagt menar hon.
–Ljura bäck är en vattenförekomst som precis som Motala ström omfattas av miljökvalitetsnormer, och det finns ingen utredning som visar att det inte finns en risk för att verksamheten motverkar möjligheten att uppnå miljökvalitetsnormen.
Det här är något som hon påpekat både inför miljöprövningen och inför bygglovet, men inget har hänt.
Ser du en risk för att föroreningarna skulle kunna spridas till Ljura bäck?
– På det sätt som miljöansökan var utformad när de lämnade in den, ja. Kommunen har förelagt Nodra att komma in med kompletteringar men det har inte skett än.
Nu är alltså detaljplanen för området antagen men många steg återstår innan en returpunkt kan börja byggas. Om företagen kommer att överklaga detaljplanen är inte klart än.
– Det vet jag inte. Vi grannar får väl snacka ihop oss igen och så får vi se om vi ska gå vidare. Det är för dyrt att driva vidare med advokat själv, säger Kenth Zander.