Varje år fraktas 150 miljoner ton gods till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen. Nu bildas ett storregionalt godstransportråd för Stockholm-Mälarregionen, där Norrköping och Östergötland ingår.
Det är Trafikverkets region Stockholm och Öst som tillsammans med Mälardalsrådet står bakom det storregionala godstransportrådet.
Godstransportrådet ska samla näringsliv, akademi och offentlig sektor i arbetet för ökad hållbarhet och effektivitet i godstransporterna. Rådet ska fungera som en länk i regionala samarbeten mellan näringsliv och myndigheter.
Det här är en följd av en storregional godsstrategi, där Norrköpingsbon och moderaten Jan Owe-Larsson varit ordförande i den politiska arbetsgruppen.
– Under det senaste året har vi i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete tagit fram en storregional godsstrategi för Stockholm-Mälarregionen. Vi behöver hjälpas åt för att påverka lagar och riktlinjer för att på så sätt skapa bättre förutsättningar för effektiva och hållbara godstransporter tillsammans med näringslivet, säger Jan Owe-Larsson (M), Region Östergötland, som har lett den politiska arbetsgruppen om godsstrategin.
– Att konkreta steg nu tas mot det storregionala godstransportrådet är mycket glädjande. Nu kommer arbetet att starta upp rent praktiskt. Jag är jätteglad för detta, nu blir det verkstad av den storregionala godsstrategin, fortsätter Jan Owe-Larsson.
– Samverkan är avgörande i arbetet för långsiktigt effektiva och hållbara godstransporter. En viktig utmaning handlar om hur vi ökar andelen gods på järnväg och till sjöss. En annan om hur nya regler och fordon kan bidra till ökad hållbarhet och effektivitet på våra vägar. Transportslagen ska användas tillsammans och där de gör mest nytta, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen, eller östra Mellansverige, som man också kan sammanfatta området med.
– För östgötar, Östergötland och näringslivet här är det jätteviktigt med kontakterna mot Stockholm och Mälardalen, säger Jan Owe-Larsson.
Ur ett Norrköpingsperspektiv gagnar överflyttning av gods från väg till järnväg och sjöfart verkligen Norrköpings hamn, speciellt när Kardonbanan är byggd, konstaterar Jan Owe-Larsson.