Glassigt, somrigt och djupt
NORRKÖPINGHur glassigt är det att arbeta i en glasskiosk? Vad frågar turisterna om på turistbyrån? Det är frågor som ställs i dagens somriga Norrköping runt. Folkbladet har träffat några som inte tar sommarlov: glassförsäljare, turistbyråns personal och Arkö dyks instruktörer.
Det är redan ganska mycket turister, men det är inte riktigt högsäsong ännu, säger Kristina Sandberg, som arbetar på Destination Norrköping. FOTO: HENRIK FLYGARE
Foto:
- En solig dag säljs 250 till 300 liter hårdglass och lika mycket mjukglass. Vi säljer mest av blåbär, ägglikör, polka och lakrits, säger hon.
Under de långa dagarna i glasskiosken blir det förstås glass för egen del också. Pernilla Lööfs favorit är mjölkchoklad.
<b>Intensivkurser</b>
Även på Arkö dyk är sommaren en intensiv period. Där pågår intensivkurser och mellan sju och tio personer tar dykcertifikat varje vecka, hela sommaren.
- Många passar på att ta dykcertifikat när de har semester. Vädret är bättre och det går fort, man får snabbt valuta för pengarna, säger Lars Kalén, dykinstruktör.
På måndagen började en nybörjarkurs för dykning på öppet vatten. Men de dyker inte i Vättern förrän de två sista dagarna. Dessförinnan övas det i Centralbadets bassäng.
Andra som inte får mycket sommarro är personalen på Destination Norrköping. Många hängde på låset när den öppnade på måndag morgon. Norrköping är en betydande turiststad. I genomsnitt får Destination Norrköping 100 telefonsamtal och 70 besök per dag i juli.
Många vill veta öppettiderna för Kolmårdens djurpark, men frågorna kan handla om vad som helst. En tysk familj undrade nyligen var de kunde köpa levande höns. De skulle hälsa på en lantbrukarfamilj och tyckte att det var en bra present, eftersom de hört att de fått en höna tagen av en räv.
<b>Somrigt</b>
I sommar utökas bemanningen med tretton personer. Kristina Sandberg som arbetar första året på Destination Norrköping trivs.
- Det är roligt och somrigt att arbeta här, säger hon.
Kerstin Volminger, personalansvarig, berättar att de gallrar hårt bland de många som söker arbete på turistbyrån.
- Vi får pärlorna. Det gäller att ha ett bra arbetslag, att personalen behärskar olika språk och att någon kan kultur en annan geografi, säger Kerstin Volminger.
Nytt för i år är att turistbyrån har blivit en blå-gul. Det är den högsta nivån en turistbyrå kan nå. För att bli det krävs generösa öppettider, att personalen kan svara på frågor om hela Sverige och att det finns datorer där besökarna kan söka information. Förutom Östgötaporten i Ödeshög är Destination Norrköping den enda turistbyrå i Östergötland som är blå-gul.
Lite lustigt är att det mitt i sommaren säljs biljetter till Christer Sjögrens julkonsert. De sju första föreställningen är redan helt slutsålda, men det finns ett några biljetter kvar, för den som vill planera sin jul i juli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!