Gladare fröknar med "Skolan mitt i byn"
- Ungarna har fått gladare fröknar, säger Lena Lundberg.- Det handlar om självförtroendeväxande, säger Kerstin Hildebrand.De är ansvariga för det kommunala utvecklingsprogrammet "Skolan mitt i byn". Byn är här lika med Hageby.
Lena Lundberg och Kerstin Hildebrand är de som på heltid jobbar med utvecklingen av "Skolan mitt i byn" som handlar om att stärka samarbetet mellan alla som har med barn att göra i Hageby. FOTO: OLA AXMAN
Foto:
Vid årsskiftet 2004/2005 är pengarna slut men utvecklingsarbetet fortsätter, lovar teamet Lundberg/Hildebrand.
På onsdagen visade de olika grupperna i projektet (som egentligen är ett pågående utvecklingsarbete) vad de sysslar med. Det skedde i Hagebyhus, fritidsgården.
Där var KUL-gruppen som står för kultur och utveckling i lärande. Det har varit dramatimmar och teater, filmvisning, rockskola, skrivartävlingar, dans och allt möjligt skapande.
- En musikstudio är på gång, berättar Kerstin Hildebrand.
Den är så fin att hon inte ens vet vad prylarna heter, men det ska skapas musik, så mycket är klart.
IT-rådet har bland annat hjälpt till med att skapa en egen hemsida för Hagebys skolor och förskolor, berättar Bettan Olsson, till vardags på Svanens förskola.
Nysvenskt ord
På sajten (edu.norrkoping.se/hagebysparet) kan man läsa om Skolan mitt i byn, till exempel. "Sparet" är "spåret" på svenska, dvs ett nysvenskt ord som beskriver den väg barnen går genom förskola-skola. Ungefär.
64 bärbara datorer har Hagebyskolan försetts med, tack vare projektet.
"Omtanken" handlar om att stötta barnen i Hageby, särskilt de barn som kan behöva lite extra stöd i tillvaron. Här arbetar lärare och kuratorer från skolan och förskolan tillsammans med folk från socialen. Just nu diskuterar man vad man kan göra i sommar för barnen i området.
Enskilda fall diskuteras förstås inte, av sekretesskäl.
"Tankevändan" ska få personalen att tänka i nya banor. På onsdagen diskuterade man i grupper sådant som barns inflytande i F-klassen och språket som verktyg i det livslånga lärandet.
"Familjecentralen" ska bli en mötesplats där öppna förskolan samarbetar med barnavårdscentralen.
- Vi håller på och ordnar en gemensam lokal, berättar Kerstin Hildebrand.
Att allt det här arbetet skulle avstanna bara för att pengarna är slut tror inte Hildebrand/Lundberg för ett ögonblick.
- Nu är vi i gång, säger Lena Lundberg som "egentligen" är förskollärare på Svanen och metodiklärare på Campus.
Engagerade chefer
- Alla har upptäckt värdet av att samarbeta över gränserna och det kommer med all säkerhet att fortsätta. Det är viktigt att alla chefer är med och att de är engagerade och det är de, säger Kerstin Hildebrand.
Det centrala i synsättet är att "Kalle kan". Då är det försdkolans, skolans och alla andras påtagliga skyldighet att se till att tillvaron ordnas så den passar Kalle och hans behov.
- Alla jag träffar tycker det har blivit roligare och mer spännande att gå till jobbet, säger Lena Lundberg.
I sin beskrivning av "Skolan mitt i byn" skriver Hildebrand/Lundberg att "vi vill tillsammans åstadkomma en synvända, att chefer och personal får syn på att varje barn är kompetent utifrån sina förutsättningar".
Barnen i centrum, alltså.