Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ger inte upp sin flygplats så lätt

Norrköping må backa upp sitt Kungsängen. Men Linköping tänker också behålla sin flygplats, tro inget annat.
- Linköping ska ha fortsatt goda flygförbindelser, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Micko bestämt.
Hon tror inte bara på samarbete de båda kommunerna emellan - utan också på konkurrens.

NORRKÖPING2005-02-04 06:00
Lena Micko säger sig vara förvånad över utspelet från Nya Norrköping, där det hette att regionens fortsatta utveckling står på spel om Kungsängen försvinner. Styrelseordföranden Jan Linderoth hävdade, att Kungsängen är ensam i regionen om att klara alla behov.
Det fanns inte ens någon antydan om, att det ju råkar finnas en flygplats i Linköping också. Och att det rentav är fler, som flyger till Köpenhamn därifrån än från Kungsängen. Liksom att där också finns flighter till Arlanda.
I Norrköping har företag och politiker, på sitt sätt, anammat näringslivets krav på att länet måste koncentrera sig till en enda flygplats. Men då är hela tiden underförstått, att denna enda då är Kungsängen - medan Linköping bör besinna sig och vackert lägga ner sitt flyg.
Kungsängen har större kapacitet. Men det finns inga planer på att göra Saab-fältet, som det ju handlar om i Linköping, till någon storflygplats. Utan "bara" om att hålla med matartrafik till framför allt Kastrup.
- För oss är det affärsflyget som gäller, säger Lena Micko. Jag tror heller inte att det skulle gå så mycket bättre för Kungsängen, om vi lade ner.
- Vi konkurrerar ju inte med Kungsängen om charter, inte om fraktflyg, inte om lågprisflyg. Tvärtom, och där har ju Kungsängen marknader som går att bearbeta. Jag tycker det kommit in en lätt hysterisk ton i debatten på senare tid.
Enligt Lena Micko kan Linköpings flygplats, utan särskilt stora investeringar, ta emot betydligt fler passagerare än idag. De investeringsbehov på 150-200 milj kr, som det ibland cirkulerar uppgifter om, härrör från någon "önskelista" som någon gång gått in till Luftfartsverket. De verkliga behoven är dock avsevärt mindre.

En bra mix
För Lena Micko är det blandade ansvaret för Linköpings flygplats - där kommunen och Saab samsas om både investeringar och förlusttäckning - en utmärkt mix.
- Jag tror man får räkna med blandade pengar framöver, det kommer inte att räcka med skattemedel. Sedan finns det förstås problem med ekonomin. Där får man jobba för att underlaget ska öka. Men då måste man också ha lite is i magen.
Liksom Kungsängen - och, för den delen, även Skavsta - går Linköpings flygplats med förlust. Kommunen har avsatt ca 5,8 milj kr per år i sin budget, Saab skjuter till lika mycket. Dessutom har man haft ett statsbidrag på fem milj kr, som nu emellertid är i fara.
Avtalet mellan Linköpings kommun och Saab löper fram till årsskiftet 2010/11. Då kan det antingen förlängas, eller upphävas med ett års uppsägningstid. Under alla förhållanden är det således Saab-fältet som gäller för Linköping i nära nog sju år till.
En regionflygplats, till exempel i Norsholm eller möjligen gamla Malmen i Linköping - den frågan ser Lena Micko i ett avlägset framtidstöcken, där inte mycket låter sig urskiljas idag.
Men hur man ska ha det, när antalet flygresenärer nått upp till 300.000 per år, det är ju inget särskilt överhängande problem. Särskilt inte nu, när antalet resenärer på bara några år fallit från 180.000 till 100.000.
Här måste man, betonar Lena Micko, ge noga akt på hur omvärlden utvecklas. Kommer Ostlänken med dess höghastighetståg att kunna realiseras någotsånär snart? Och vad skulle det då innebära för inrikesflyget?
Hon tror på samarbete mellan de båda flygplatserna, till exempel genom saxade tidtabeller. Olika möjligheter att samordna utreds nu också vidare.

Även konkurrens
- Det finns väldigt mycket att göra i nuläget. Vi måste attrahera resenärerna med bättre produkter, så att vi kan få bättre passagerarunderlag
- Samarbete mellan de båda flygfälten, men också konkurrens. Det är något som jag tror kan fungera, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om