Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gemensam marknadsföring med Linköping

Norrköping och Linköpings kommuner vill bilda ett gemensamt marknadsföringsbolag. Tanken är att det nya bolaget ska marknadsföra fjärde storstadsregionen.

Foto:

NORRKÖPING2008-08-06 03:00
I dag finns ett marknadsföringsbolag i Norrköping och ett i Linköping. Båda är konstruerade på ungefär samma sätt. Kommunerna äger hälften och näringslivet i form av ett antal lokala företag, den andra hälften. Var för sig har de till uppgift att marknadsföra sina respektive kommuner. Marknadsföringsbolaget Nya Norrköping AB sköter dessutom marknadsföringen av Norrköpings flygplats. En annan uppgift är att ge ut tidningen Vårt Norrköping som delas ut till alla hushåll i stan. De båda bolagen har länge haft ett nära samarbete och nu är alltså tanken att man ska slå sig samman. Enligt kommunalrådet Eva Andersson (s) är förhoppningen att man förutom näringslivet även ska få med universitetet i bolaget. Även internationellt
- Tanken är att bolaget ska synliggöra fjärde storstadsregionen både nationellt och internationellt. Visa det näringsliv som finns och de utvecklingsmöjligheter som finns, säger Eva Andersson. Hon tror att man genom samarbetet ska kunna kunna locka spetsföretag till regionen. - Vissa företag behöver ha storstadsunderlag för att etablera sig på en ort. Det kan vi erbjuda om Linköping och Norrköping jobbar tillsammans, säger hon och berättar att beslutet om sammanslagningen kommer i höst. Frågan är då vem som ska marknadsföra Norrköping. Enligt Eva Andersson ska det kommunala bolaget Upplev Norrköping AB, där bland annat turistbyrån ingår, hädanefter sköta den så kallade platsmarknadsföringen av Norrköping. "Orimligt"
Men Björn Persson, avgående vd i Upplev Norrköping, tycker att det behövs fler som samarbetar kring den uppgiften. - Det är orimligt att Upplev Norrköping ska marknadsföra Norrköping som etableringsort när vi har ett bolag för det, nämligen Etablering Norrköping, säger han. När det gäller flygplatsen tycker han att det enda rimliga är att det nybildade bolaget Norrköping airport, sköter sin egen marknadsföring. Ett problem som kan dyka upp är att det är tveksamt om kommunen kan ge uppdrag till Upplev Norrköping och andra egna bolag att marknadsföra Norrköping utan att göra en upphandling av tjänsten. Enligt lagen om offentlig upphandling gäller nämligen upphandlingskravet även när kommuner köper tjänster från sina egna bolag. - Den frågan har vi inte diskuterat, säger Eva Andersson. Jag måste ta reda på hur det ligger till med det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om