Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Garage under jord kan ge liv åt torget

Arbetet med att på något vis få problembarnet Nya Torget till ett "riktigt" torg, ett med torgkänsla - det fortsätter, trots allt.Men för att kunna komma vidare med programarbetet måste man nu först lösa parkeringsfrågan.Ska då, måhända, ett stort underjordiskt garage bli lösningen där?

Foto: Svensson Robert

NORRKÖPING2011-04-27 03:00

Som Folkbladet redovisat har kommunen intresserat Michael Cocozza, och därmed då också hans företag Botrygg, för ett projekt där den väldiga torgytan förses med en ny byggnad.

Den ska då sträcka sig över hela ytan mellan Trädgårdsgatan och Hospitalsgatan. Torget blir stort nog ändå, och ska på så vis kunna få mer liv. Här ska då en ny detaljplan tas fram.

Inget torgliv
Just torglivet är ju något, som nu länge lyst med sin frånvaro. Alla försök att få fart på torghandeln har visat sig resultatlösa. Torgbilder från gamla tider kan lätt stämma en vemodig; ta bara dessa 1950-talsbilder, där torgytan formligen dignar av salustånd.

Trots nutidens ynkliga torghandel har kommunens ambition hela tiden varit, att Nya Torget åter ska bli ett handelstorg. Men trots alla goda avsikter har Nya Torget ju fortsatt att domineras av alla bilarna.

Landskapsarkitekten Thorbjörn Andersson har på stadsbyggnadskontorets uppdrag studerat tänkbara lösningar för torget. Han har kommit fram, att drömmarna om ett fullödigt marknadstorg nog bör skrinläggas. I stället har han föreslagit ett stadsdelstorg med viss marknadsfunktion.

Antalet p-platser på torget måste då minskas rejält. Viss korttidsparkering på marken bör dock få finnas kvar, för butikernas skull.

Under jorden
Men resten måste då tillskapas under jord. Dels för den fastighet som är tänkt däruppepå, men också för besökarna till torget. Kanske rentav en underjordsparkering, som sträcker sig under stora delar av torget.

Allt mellan 40 och 120 platser är möjligt. En större parkering skulle också komma väl till pass, när den här delen av staden i framtiden förtätas.

Cocozza har tagit Stora Torget i Linköping, det med Folke Filbyter, som ett gott exempel. Där är det intimt, bebyggelsen sluter sig kring torget. Fullt med verksamheter, ett stort antal restauranger med uteserveringar. Och dessutom livfull torghandel.

Men visst, nackdelar finns. Undermarksgarage är kostsamma historier. Och en sådan här anläggning kan ju också bidra till, att det blir ännu mer biltrafik i innerstaden.

Bidde inte mycket
Det råder ingen brist på utredningar kring Nya Torget. I slutet av 1990-talet kom en professor i landskapsarkitektur vid Köpenhamns universitet med en massa förslag. Torget skulle bli som ett golv, utan kantsten. Hospitalsgatan skulle liksom "ätas upp" av torget. Torgytan borde bli flexibel, parkering och torghandel skulle kunna både ökas och minskas.

Av den professorns förslag ärr det väl inte stort mer än den höga stålställningen, som verkligen blivit av.

Dåvarande stadsträdgårdsmästaren Lars Hågbrandt hade också idéer om nya planteringar, och rentav också ett läckert orangeri.

Ungefär så var planeringsläget år 1998. Men stort mer fason på torget än så har man heller inte fått nu 13 år senare.

Huvudproblemet är, att Nya Torget är så stort. Planerarna har tittat närmare på 42 andra svenska kommuner - men ingenstans funnit något torg så stort som Nya Torget i Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om