Går på jakt efter fasta förbindelser
Flygplatserna i både Norrköping och Linköping är på ständig jakt efter direktförbindelse till någon stor flygplats på kontinenten.Bland annat är nu Amsterdam på tapeten för båda två. Ett stort bolag har hört sig för.
Högt på flygplatsernas önskelista - Frankfurt. Foto: Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Sådant sker normalt i tysthet. Men nu har det blivit offentlighet kring det intresse, som ett större bolag (icke namngivet, men baserat i Amsterdam) visat för en linje från just Amsterdam och till östgötaregionen. Båda flygplatserna har fått en förfrågan.
Något "skarpt läge" rör det sig dock inte om. Snarare då, enligt den bedömning som Nya Norrköpings VD Thomas Sjölander gör, om den typ av ständiga sonderingar som stora flygbolag gör.
Marknaden avgör
I praktiken kan då en linje till Östergötland vägas mot en annan linje till, exempelvis, Rumänien. Varefter en rent kommersiell bedömning görs.
- Det är alltid marknaden som avgör, konstaterar Sjölander.
Han noterar också, att medan Norrköping respekterade flygbolagets önskan om diskretion - och inte gick ut med den förfrågan, som man fått - så gjorde Linköpings City Airport tvärtom.
- De gick ut om saken till företag, och så till alla kommunerna i Östergötland. Utom Norrköping...
Han säger att Linköpings agerande ledde till att kommuner i länet hörde av sig till Norrköping och frågade, om Kungsängen inte alls var med i spelet. Då tvangs Norrköpings kommun i sin tur ge att klart besked om, att man också fått förfrågan.
Helt normalt
Linköpings flygplats VD Torbjörn Mortensen ser dock agerandet som fullständigt normalt.
- För att kunna svara måste vi naturligtvis ställa frågan om intresset från näringsliv och kommuner för en sådan här linje utöver Köpenhamn.
Annars kan man ju, menar han, överhuvud taget inte bjuda till i konkurrensen. Den som ju råder regioner emellan, om så här attraktiva flygförbindelser.
Att Norrköping inte fick frågan från Linköping är också helt naturligt.
- Vi kan ju ändå inte bjuda in konkurrenter. Vi är ett affärsdrivande företag, privatägt (Saab äger flygplatsen). Vi har en strategi, och en tydlig vision. Vi måste bygga ut, vi måste utnyttja den här flygplatsen på ett bättre sätt än vi gör i dag.
Fyra förbindelser
I konceptet ingår att, när Ostlänken dragits, få till en pendeltågsstation i anslutning till flygplatsen samt verka för en företagspark. Som då bland annat ska kunna nyttja den taxibana som nu färdigställs.
- Och så har vi ambitionen om fyra nya direktförbindelser fram till år 2014, säger Mortensen.
Då handlar det om reguljärflyg, charter kan däremot Kungsängen få ta hand om. I en utredning, som Linköping City Airport låtit göra, framgick att Amsterdam, Frankfurt och London var de mest önskade destinationerna.
I år lär väl inget hinna hända. Men till nästa år hoppas Mortensen ha någon direktförbindelse etablerad. Just Amsterdam har därvid många fördelar.
Allra viktigast
Men även Norrköping är ju, som kommundirektör Björn Johansson kan vitsorda, intresserat av framför allt Amsterdam och Frankfurt, som ju inte bara ligger mitt i Europa utan också har vidareanslutningar till hela världen.
Tron på regionen
- Men det allra viktigaste är förstås, att förbindelsen alls kommer till regionen, säger Björn Johansson.
Även Mortensen betonar, att det först handlar om att få vederbörande flygbolag att tro på östgötaregionen. Sedan kommer då frågan, vilken flygplats man väljer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!