Går på djupet om Ostlänken
- Vissa människor blir oroliga, när de hör om nya järnvägen Ostlänken medan andra, inte minst alla kommunpolitiker längs sträckan, bara väntar på att vi ska börja bygga den här nya järnvägen. Det berättade Tomas Köhler, Banverkets projektledare för Ostlänken, som igår besökte Norrköping tillsammans med två inhyrda arkeologer.
Efter den tidigare förstudien om Ostlänken började igår Banverket med sin fördjupade järnvägsutredning om den tänkta höghastighetsjärnvägen genom Östergötland. Här är det arkeologerna Anna Lagerstedt och Anna Hed Jakobsson som lägger upp ritningarna för sina undersökningar av natur- och kulturmiljöer i Norrköping tillsammans med Banverkets projektledare Tomas Köhler. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- Det vi kommer att göra nu är att undersöka vilken av de tre olika korridorerna, bansträckningarna från Linköping, förbi Norrköping och upp mot Nyköping, som vi kommer att förorda.
- Den här undersökningen omfattar alla 15 milen som Ostlänken är planerad för mellan Linköping och Järna. Det handlar om att vi ska utreda allt från samhällsekonomi för den här nya järnvägen, till säkerhetsfrågor, natur- och kulturvärden som vi ska ta hänsyn till när vi bestämmer i vilken korridor järnvägen ska byggas och mycket annat.
- Vi räknar med att den här undersökningen kommer att kosta mellan 50 och 100 miljoner kronor och vara klar i början av 2006. Då ska vi från Banverkets sida kunna lämna ett förslag till regering och riksdag på exakt dragning av Ostlänkens järnvägsspår mellan Linköping och Järna.
- Men först sedan alla, bland annat politiker och allmänheten, fått tillfälle att yttra sig om det här samhällsbyggnadsprojektet, som ju Ostlänken verkligen är. Visserligen har många yttrat sig redan under förstudien, men det blir samma procedur även nu, vilket kan tyckas lite tjatigt, men sån är lagen.
<B>+ Och vad händer sedan?</B>
- Då tar regering och riksdag ett beslut om Ostlänken ska byggas och när byggstart i så fall sker.
- Totalt räknar vi med att Ostlänken kommer att kosta cirka elva miljarder kronor att bygga och i det perspektivet är ju inte de uppåt 100 miljoner som den här förundersökningen kostar, så mycket pengar. Det gäller ju att vi går mycket grundligt till väga och lämnar ett väl underbyggt förslag till regeringen.
<B>+ När är det tänkt att Ostlänken ska börja byggas?</B>
- Det finns redan idag 2,4 miljarder kronor öronmärkta för Ostlänken i Banverkets framtidsplan för åren 2004-2015, men dom pengarna räcker ju bara till en liten bit av hela Ostlänken.
- Ska jag gissa kommer vi att så småningom satsa cirka en miljard per år på Ostlänkens utbyggnad och då tar ju hela Ostlänken cirka tio år att bygga om totalkostnaden hamnar på 11 miljarder, men det kan ju också gå snabbare, säger Tomas Köhler.
<B>+ Blir det mer informationsmöten för befolkningen i Östergötland om planerna för Ostlänken?</B>
- Ja, säger Banverkets informatör Eva Dufva. Vi kommer redan nu i höst att ha 14 informationsmöten längs hela Ostlänkens sträcka, och bland annat blir det två möten i Norrköping och Åby .
Igår var arkeologerna Anna Hed Jakobsson och Anna Lagerstedt från företaget Arkeologikonsult i Norrköpingstrakten:
- Vi ska kartlägga fornlämningar, men även bebyggelse och kulturmiljöer runt de tre föreslagna bansträckningarna av Ostlänken och sedan lämna en rapport till Banverket, berättar Anna Hed Jakobsson som igår bland annat inspekterade en gammal torpgrund från 1731, Solbergtorpet, nära Klinga golfbana:
- Här kanske Ostlänken kommer att byggas och därför inventerar vi bland annat gamla torp, kvarnar och andra fornlämningarna som vi tar med i vår utredning tillsammans med andra natur- och kulturmiljöer.