Gång- och cykelväg längs Djurövägen på granskning

Nu har man möjlighet att tycka till om den planerade gång- och cykelvägen längs Djurövägen mellan Arkösundsvägen och Stora Sidus. Etappen ut till Djurön får vänta, då det inte finns pengar till den just nu.

Djurövägen från Arkösundsvägen fram till Stora Sidus ska få en gång- och cykelväg. Det blir också en omstigningshållplats med pendlarparkering och en gång- och cykelpassage i form av en tunnel under Arkösundsvägen.

Djurövägen från Arkösundsvägen fram till Stora Sidus ska få en gång- och cykelväg. Det blir också en omstigningshållplats med pendlarparkering och en gång- och cykelpassage i form av en tunnel under Arkösundsvägen.

Foto: Hanna Petersson

Norrköping2020-11-25 18:00

Trafikverket planerar att bygga en ny gång- och cykelväg längs väg 881 Djurövägen mellan Arkösundsvägen och Stora Sidus. Verket har nu tagit fram ett förslag på hur den nya gång- och cykelvägen ska se ut. Förslaget är nu ute på granskning till den 21 december 2020.

Syftet med granskningen är att samla in synpunkter på vägplanen från dem som berörs, såsom sakägare, allmänhet, organisationer och myndigheter.

Trafikverket planerar att bygga en cirka 5,5 kilometer ny gång- och cykelväg, mellan Arkösundsvägen och Stora Sidus. Gång- och cykelvägen byter sida från den västra sidan till den östra strax innan korsningen med väg 882, Marbyvägen och går på östra sidan hela vägen fram till Stora Sidus.

Utöver gång- och cykelvägen blir det en ny omstigningshållplats med pendlarparkering för bilar och cyklar och en planskild gång- och cykelpassage i form av en tunnel under Arkösundsvägen. Dessutom ska några hållplatser längs Djurövägen byggas om.

Kostnaden för projektet är cirka 68 miljoner, något som finansieras av Trafikverket och Norrköpings kommun. Byggstart planeras i slutet av år 2022 och byggtiden är cirka två år.

Av handlingarna framgår att det just nu inte finns pengar till nästa sträcka, ut till Djurön. 

– Det stämmer, etappen skjuts på framtiden. Just nu finns inga pengar, svarar Anna Kero, projektledare vid Trafikverket, i ett mejl till Folkbladet.

Vid samrådet framfördes synpunkter från boende i området om att det är olyckligt att sträckan Stora Sidus – Djurön inte är med, då det bor många utmed den sträckan, och där finns besöksmål som naturreservat och badplats.

"Sträckan borde prioriteras före sträckan Arkösundsvägen – Stora Sidus och pendlarparkering. Utmed sträckan Stora Sidus – Djurön finns inte andra färdalternativ, vilket det gör från Marbyvägen. För de som bor i Marby blir det en omväg att ta sig till Norrköping via Djurövägen jämfört med Lindö", är några argument.

Enligt Trafikverket beror planeringen för en kortare sträcka på att projektet blivit dyrare än beräknat. Trafikverket och Norrköpings kommun har inte tillräckliga medel för att planera och bygga hela sträckan fram till Djurön. Etappen fram till Stora Sidus är prioriterad eftersom kommunen planerar för nya bostäder i områdena Marby, Unnerstad och Stora Sidus. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!