Fyror och sexor i samma klass i Östra Stenby
NORRKÖPINGMitt emot kyrkan i Östra Stenby på Vikbolandet ligger skolan. Men att kalla den för byskola vore missvisande. Av de 94 eleverna (fyra klasser) är det bara fem som bor i byn. Resten kommer med skolskjuts, många från Ljungahållet. Det är till Östra Stenby barnen från Dagsbergs lågstadium kommer när de ska börja fyran. Folkbladets serie om skolan fortsätter.
Moa Johansson läser under överinseende av klassläraren Inger Rydberg. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
Några försvinner förstås också till profilklasserna (fotboll, dans, bild etc).
Något sug från friskolorna har man däremot inte märkt.
<b>Fyra klasser</b>
De 94 Stenby-barnen är uppdelade i fyra klasser. Fyror, femmor och sexor går tillsammans.
- De lär sig ta hänsyn till varandra, säger Inger Rydberg som varit lärare i Östra Stenby i 30 år.
- Kanske att det vore ännu bättre med två åldersklasser tillsammans.
Visserligen blir det ibland stor skillnad mellan pojkarna i fyran och flickorna i sexan.
- Det kan det nog vara inom samma åldersgrupp också, säger Inger Rydberg erfaret.
<b>Bara fem från byn</b>
Hon bor för övrigt i själva byn. Det är det bara fem av eleverna som gör. Hon har haft många av de nuvarande elevernas föräldrar en gång. Några mössor inomhus och tuggummituggande på lektionerna accepteras icke här.
- Fördelen med en skola av den här typen är att man lär känna alla barn. De lär också känna varandra, det blir mer personligt, säger Inger Rydberg.
Föräldrakontakten är god, tycker hon. Betyg så tidigt som i sexan vill hon inte ha.
Klara Lindström och Amanda Sundberg går i sexan.
- Det är bättre med åldersindelning så att varje årsgrupp går för sig, tycker de.
Det är nog så att fyrorna uppskattar de sammanslagna klasserna mer än sexorna. Det är ju de yngsta eleverna som får mest hjälp av de äldre.
Malin Pettersson och Mikaela Åstrand, fyror i samma klass som Klara och Amanda är klart positiva.
- Många av tjejerna i sexan längtar till högstadiet, bekräftar Olle Hildebrand.
Han är fritidspedagog och något av en allt-i-allo på skolan.
<b>"Positivet"</b>
När Folkbladet är på besök är en av klasslärarna borta så Olle får rycka in.
Han leder bland annat något man kallar "Positivet" i B-klassen. Det finns schemalagt varje vecka och där diskuteras mobbning, umgängesregler, hur vi bör vara mot varandra i det dagliga livet. Etik och moral, skulle man kunna säga lite mer högtidligt.
Intrycket är att de är väldigt bra på att hjälpas åt i den här skolan.
- Vi har naturligtvis våra problem vi också. Men bråk och mobbning är inga stora problem hos oss, säger Olle Hildebrand.
<b>Egen kokerska</b>
Personalstyrkan i Ö Stenby är fyra klasslärare, en slöjd- och bildlärare, en fritidspedagog/allt-i-allo, tre assistenter, gympalärare två dagar i veckan, kurator en halvdag i veckan, en sjuksköterska tre timmar på tisdagar.
I matsalen jobbar kokerskan Rosita Tunros halvtid. Maten lagas delvis på Wijkagården (äldreboende i Ö Husby). Den här dagen när Folkbladet är på besök kommer köttbullarna från Ö Husby medan Rosita lagt upp en läcker salladsbuffé och stuvat makaronerna.
Kiosker och pizzerior är det ont om i Östra Stenby så alla samlas i matsalen, inklusive lärarna.
<b>Långa dagar</b>
Tisdagar och torsdagar är långa dagar. Då har barnen mellanmål med sig som de äter gemensamt i klassrummen. Inräknat restiden så blir det rätt långa dagar. Man har också lagt gymnastiktimmarna på långdagarna för att det inte ska bli alltför jobbigt.
Vissa ämnen får eleverna också tillägna sig på någon av grannskolorna. Sexorna läser tyska och franska i Östra Husby. Syslöjden har man i Kättinge. Den brukar hållas ihop under en samlad period för att det ska bli mindre resande.
<b>Slitna lokaler</b>
Lokalerna är annars inte särskilt imponerande. Lärarna har arbetsplatser inknökade i ett korridorliknande rum. "Lärarrummet" tillhör inte heller de flottare, allt är rätt slitet.
Biblioteket innehåller visserligen en del böcker men de ser väldigt välutlånade ut.
- Femtiotal, säger Olle Hildebrand, möjligen med lite ironi men även allvar.
Nyinköp har det nog inte varit tal om de senaste åren i alla fall.
I ett rum står några datorer, sådana finns även i klassrummen. Någon direkt datautbildning bedriver man inte men eleverna måste givetvis ha tillgång till nätet när de gör sina forskningsprojekt.
Intrycket av Östra Stenby skola är att man tager vad man haver och gör det bästa av det.
<b>Positiva barn</b>
Ali Tahmasbi är idrottslärare. Egentligen är han utbildad tekniker och marknadsekonom, ursprungligen från Iran. Nu jobbar han två dagar i veckan i Östra Stenby. Pendlar hit från stan.
- Det är väldigt roligt att jobba här ute, säger han.
- Det är faktiskt skillnad på barnen också. Här är de mer företagsamma och mer positiva än i stan.
<b>Skaparkraft</b>
Torbjörn Månsson är slöjd- och bildlärare på skolan. En äkta norrbottning, ingen tvekan om den saken.
Vi spanar förgäves efter hyvelbänkar, fruktskålar i trä och adventsljusstakar.
Någon håller på med en vas i glas.
- Den ska målas sedan, säger Lina Ahrefors som går i femman.
- Skapandet är viktigt, säger Torbjörn Månsson.
- De får själva hitta på vad de ska göra. Vi vill uppmuntra kreativiteten.
Rasmus Andersson och Robin Samuelsson håller på att bygga en katapult. Konstruktion och produktion får de styra med själva.
- Fast bandsågen får de låta bli, den är lite riskabel.
Torbjörn Månsson far som en skottspole mellan alla projekt.
- Det blir i mesta laget ibland, pustar han.
Kondis får han bland annat genom vasaloppsåkande. Det behövs nog.
Något vilohem är inte skolan i Östra Stenby. Men de verkar ha ganska trevligt.