Västtrafik införde detta på test i början av februari. Det ledde till en rusning till biljettautomaterna – kan detta framgångsexempel få ringar på vattnet hela vägen till östkusten?
Än så länge finns inga civila biljettkontrollanter här men biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, Mattias Näsström menar att det kan bli aktuellt framöver.
– Vi har möjligheten men har inte utnyttjat den, förklarar han. När vi analyserar fuskåkandet ser vi att det kan vara lämpligt ibland. Vi följer utvecklingen.
Under de mindre patrullerna, som görs under resans gång, kan en gratisåkare hinna springa av vid åsynen av en uniformerad kontrollant, menar Näsström. En fördel med civilklädda kontrollanter är att det skapar ett överraskningsmoment för fuskåkåkare. Å andra sidan finns en positiv effekt av att uniformerna syns ute i kollektivtrafiken.
– Även om du inte blir kontrollerad ser du dem, vi vill visa att alla kan kontrolleras, säger Mattias Näsström.
Att blanda civila och uniformerade kontrollanter vore den bästa utgångspunkten i ett potentiellt pilotförsök här enligt Näsström.
Samma dag som Västtrafikens civilkontrollanter började patrullera dök en webbplats upp där många av dem hängdes ut med bild. Därför lär det finnas anledning att se över arbetsmiljön även här.
Råkar Östgötatrafikens kontrollanter ut för hot och hat?
– Ja det förekommer, i vilken omfattning vet jag inte, säger Mattias Näsström, men det finns en del som blir de arga när kontrollanterna kommer fram.
För att säkra kontrollanternas arbetsmiljö har Östgötatrafiken anlitat ordningsvakter på spårvagnarna samt pendeln och funderar på att utöka skyddet till den övriga trafiken. Säkerhetsföretaget Avarn som är upphandlade för jobbet har det yttersta arbetsmiljöansvaret för sina anställda.
– Vi har dialog med dem så att de får en så bra miljö som möjligt och de är rutinerade. Det är väldigt få händelser i relation till antalet kontroller som görs, menar Mattias Näsström.
Hur vanligt är det att resenärer plankar?
– Ungefär fem procent i Norrköping, lite färre i Linköping, men det finns ett mörkertal - vi kontrollerar långt ifrån allt.
Biljettintäkterna för Östgötatrafiken uppgår till cirka 450 miljoner om året och ett bortfall på 5 procent innebär nära 23 miljoner kronor. Mattias Näsström poängterar att målet med alla kontroller är att öka biljettköpen för att kunna förbättra kollektivtrafiken, inte att sätta dit någon.
Vad tycker du om civila biljettkontrollanter?