"Fullträff och besvikelse"
NORRKÖPING- En fullträff för Östergötland!- Men en besvikelse, när det gäller satsningen på Ostlänken...Det säger Anders Lundberg från ledningen för Nyköping-Östgötalänken AB, angående Banverkets framtidsplan som innehåller drygt 100 miljarder kronor i nya järnvägsinvesteringar i landet 2004-2015.
Två nya spår mellan Norrköping och Linköping, 13 minuter med tåg mellan städerna. Det är det positiva innehållet i Banverkets förslag om Ostlänken. FOTO: PRESSENS BILD
Foto: Fotograf saknas!
- Dessutom satsas två miljarder på nya dubbelspår mellan Mjölby och Hallsberg vilket också är mycket positivt för Östergötland.
- Besvikelsen, säger Anders Lundberg, är att Ostlänkens sträcka från Åby till Järna genom Krokek inte finns med i framtidsplanen.
- Visserligen verkar Banverket ha köpt tanken på Ostlänkens sträcka ända ner till Göteborg vartefter, bland annat via banan som byggs mellan Göteborg och Borås, men man har tyvärr priorieterat bort Åby-Järna.
<B>? Men har ni gett upp kampen om den sträckan, med tanke på att det här "bara" är ett tjänstemannaförslag?</B>
- Nej, vi kommer att vässa våra argument och öppna en dialog under våren, för att fortsätta trycka på med argumenten att bansträckningen Åby-Järna skulle öppna snabbjärnväg mellan Mälardalen och Östergötland och därmed skapa Sveriges största arbetsmarknadsregion.
<B>? Din kommentar till att Banverket vill rusta upp södra stambanan över Katrineholm?</B>
- Det visar att Banverket i den här framtidsplanen inte går på vår vision om ett Europabanealternativ med Ostlänken, eftersom de väljer att rusta upp södra stambanan före en satsning på Ostlänken.
- Men definitivt beslut om fördelningen av de 100 miljarderna tas först i slutet av det här året av näringsminister Ulrika Messing, så det finns tid än att påverka.
<span class=rub>Åke Karlsson nöjd med satsningen på södra stambanan</span>
<span class=ing>KROKEK
- Nu hoppas jag att de tre förslagen om sträckning för snabbjärnvägen Ostlänken genom Krokek, kastas i papperskorgen.
Det säger Åke Karlsson i föreningen "Nej till ny järnväg - rusta upp södra stambanan", sedan det står klart att sträckan Norrköping-Krokek- Nyköping inte finns med i Banverkets framtidsplan fram till 2015.</span>
- Därmed lär inte den här sträckan vara aktuell att bygga förrän tidigast 2020 och därmed tycker jag man kan kasta de tre ritade strecken genom Krokek, eftersom de oroar så många människor som bor i närheten av dessa bansträckningsförslag.
- Deras hus går ju inte att sälja, så länge de här bansträckningarna finns på pränt och som kan tänkas tvinga bort dem från sina hus om järnvägen ska gå fram där.
<B>? Men även om inte den här sträckan av Ostlänken finns inlagd i Banverkets framtidsplan till och med 2015, kan den ju bli aktuell senare?</B>
- Ja, men det lär dröja till minst år 2020 innan det åter kan bli aktuellt att lägga in sträckan Nyköping-Norrköping i Banverkets framtidsplaner och jag vill inte att de människor som bor inom de nedritade banförslagen ska behöva vara oroliga så många år framåt.
- Dessutom nämns det i Banverkets framtidsplan en satsning på södra stambanan och det är ju precis det vi hela tiden har hoppats på, det vill säga den befintliga bansträckningen över Katrineholm.
- Så för vår del i Nej-föreningen är vi mycket nöjda med Banverkets nya framtidsplan, där Ostlänken över Krokek strukits och där man istället satsar på en upprustning av södra stambanan.
<span class=rub>"Positivt", tycker kommunalrådet</span
<span class=ing>NORRKÖPING
- Positivt att första delen av Ostlänken kommer till stånd, säger kommunalrådet Eva Andersson (s) i Norrköping som en första kommentar till Banverkets framtidsplan för järnvägen, som presenterades igår.
Men riksdagsman Gunnar Axén (m) menar att framtidsplanen innebär en nitlott för Östergötland.</span>
- Utbyggnaden av Ostlänken inskränker sig till delsträckan Linköping-Norrköping och den sträckan planeras inte byggas förrän tidigast 2012.
- Ett besked som inte bidrar till att öka Östergötlands konkurrenskraft, eftersom sträckan Norrköping-Järna byggs först efter 2015, eller snarare närmare 2030, och därmed förlorar Östergötland den vinst som ligger i att få en effektiv tågförbindelse hela sträckan mellan länet och Stockholm.
- Detta trots att det vore samhällsekonomiskt mycket lönsamt, både transportekonomiskt och miljömässigt, med Ostlänken. Istället väljer Banverket att föreslå satsningar i de glest befolkade delarna av landet där järnvägsinvesteringar aldrig går att räkna ihop.
- Det visar att Banverkets planeringsverksamhet är ett regionalpolitiskt lotteri, där Östergötland står med nitlotten i hand, menar Gunnar Axén.
Men Eva Andersson är inte lika pessimistisk:
- Det är positivt att första delen av Ostlänken nu kommer till stånd, samtidigt som Banverket nu prioriterar en järnvägsutredning av Ostlänken som en höghastighetsjärnväg på sträckan Järna-Linköping.
Norrköpings kommuns näringslivsdirektör Björn Persson säger så här:
- Alla satsningar som innebär att tillgängligheten till Norrköping stärks, är positiva för näringslivet och för Norrköping och regionen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!