– Vi har sålt alla sex vagnarna till företaget TD Rail i Västerås, berättar kommunens finansdirektör Göran Lindgren. Vi fick totalt 150 000 kronor för dem och det är ungefär samma som skrotvärdet. Men det känns ju positivt att de kanske får en ny användning i framtiden.
Som vad då?
– Jag tror att företaget i Västerås ska bygga om dem till någon form arbetsvagnar, säger Göran Lindgren.
Troligen är det ingen som saknar de här vagnarna, när de nu försvinner för gott från Norrköping?
– Nej, så är det nog och framförallt för att de gick sönder och var väldigt mycket trasiga, säger spårvagnsentusiasten Willy Forsström.
Plus att de inte har den rätta Norrköpingsgula spårvagnsfärgen?
– Det spelar mindre roll för min del, utan det sämsta var deras dåliga kvalitet.
Du brukar alltid vilja spara en spårvagn av varje modell som rullat i Norrköping till museet. Så även i det här fallet?
– Nej, en sån här vagn vill jag inte ha dit. Dom går inte ens och köra ute på nätet längre och det är ju ett krav för att vi ska ha dem i museet. Jag nöjer mig med en modell i skala 1 till 20, som jag tänkt bygga i kolonistugan i sommar, så är den ändå representerad i museet för framtiden...
– Men, tillägger Willy Forsström, när de blivit ombyggda i Västerås, kanske vi får tillbaka en till Norrköping som arbetsvagn. Men det får framtiden utvisa...
Förutom de här sex vagnarna, försvinner snart ytterligare sex M 67 K-spårvagnar från Norrköping, men dom kommer att gå till skrot.