NORRKÖPING
– Jag arbetade med att beskriva hur vi kan använda månen och utnyttja energikällor där i framtiden, säger Daniel Eriksson.
Tillsammans med sina klasskamrater på teknikprogrammets andra år på realgymnasiet har han sedan i mitten på januari arbetat med ett projekt som handlar om att beskriva hur vi ska kunna resa till månen och använda resurserna där i framtiden. Det arbetet kommer resultera i en utställning på Visualiseringscenter som öppnar om två veckor. Men att de skulle vinna Visualiseringcenters tävling var en ren bonus. Det var en av eleverna, Oskar Lind Jonsson, som tog projektet ett snäpp längre och gjorde en 3D-modell av en rymdrobot.
– Den ska kunna söka efter helium-3 som är mycket vanligare på månen än det är på jorden, säger Oskar Lind Jonsson.
Helium-3 är en isotop som kan användas för energiutvinning i fusionskraftverk och tillgodose hela jordens energibehov.
"Inte det väsentliga att lära sig om rymden"Christer Fuglesang var imponerad av elevernas arbete när han träffade dem för att visa sin uppskattning.
– Mina studenter på KTH arbetar med att planera den första bemannade rymdresan till Mars. Jag kanske kan få idéer till det av det här arbetet, säger Christer Fuglesang.
Numera har Christer Fuglesang nämligen lagt rymdkarriären på hyllan. Efter två rymdresor undervisar han och forskar vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Han tycker att den här typen av projekt är ett bra sätt att lära sig mer om vår värld.
– Samtidigt är inte det väsentliga att lära sig om rymden. Men att läsa om rymden kan fungera som inspiration för att lära sig mer om naturvetenskap och matematik, säger Christer Fuglesang.
Läs mer i fredagens Folkbladet.