Fritt fram på Söderleden
Det var en invigning i gammal god stil. Med kommunalrådet och regionchefen, skålar i champagne eller om det nu var cider, avklippt blågult band - och fanfarer därtill. Så gick det till, när första ombyggnaden av Söderleden invigdes på måndagen.
Fredrik Roos och Daniel från NCC, som svarat för det här storbygget, tog sig en sista fika på asfalten. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Avfarterna stryker nu helt tätt förbi såväl Skarphagens Centrum som stekhuset vid OK-macken. En del av fördyringen (47 milj kr i stället för budgeterade 43) hänför sig också till, att ingreppet i omgivningarna blivit större än man från början räknade med.
Gått snabbt
- Det är bra att det här bygget gått så snabbt, vi hoppas kunna snabba upp fortsättningen också, sade kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson.
- Det viktiga med satsningen är den skapar tillväxt. Det blir förutsättningar för fler företag att flytta hit. Det ska vi ta med oss i dag, när den här trafiken har premiär.
Invigningen var, enligt Ottosson, extra högtidlig eftersom den också innebär den allra första etappen av Norrköpingspaketet. Där ju även ingår förlängning av E22 åt andra hållet, förbi Motala Ström och via Händelö ända fram till E4 där.
Också Vägverkets regionchef Rolf Johansson var glad denna dag. Fast när det gällde leden över Händelö erinrade han om, att den är att se som någonting långsiktigt.
Och nästa etapp?
Vilken nästa etapp blir för Söderleden är ännu inte fastställt. Antingen trafikplats Kneippen, alltså rondellen där, eller trafikplats Ljura, det vill säga där Söderleden sluter an till E22 mot Söderköping. Vilken som blir först beror bland annat på, hurpass fort arbetet med respektive detaljplan avancerar.
Sedan Johansson och Ottosson kört premiärturen i varsin veteranbil släpptes den gängse trafiken. Och strax rullade de fram där, några av de 20-22.000 bilar per dygn - och i framtiden nog mer ändå - som man räknar med på den nya Söderleden.