Fritt fram för nya gatugupp ? om fullmäktige säger ja
NORRKÖPINGNu smids nya planer för att fortsätta trafiksäkerhetsåtgärder i Norrköping i form av gupp, avsmalningar etc. - Jag hoppas vi får klartecken i fullmäktige för att fortsätta, säger Ingalill Pettersson (s), ordförande i tekniska nämnden.
- Utvärderingen visade klart att vi är på rätt väg, säger Ingalill Pettersson.
- De åtgärder vi genomfört har haft effekt och ökat trafiksäkerheten i Norrköping.
- Det är ju vad det handlar om, att minska trafikskadorna. Vi bygger inte gupp för att vi är elaka.
<b>Hoppas på klartecken</b>
Utvärderingen ska presenteras för fullmäktige i slutet av januari. Vad Ingalill Pettersson hoppas på är sedan ett klart besked: Fortsätt!
I så fall kan man sätta igång på allvar i februari med planeringen av nya åtgärder.
- Förståelsen har ökat undan för undan bland Norrköpingsborna, säger hon.
- De som hör av sig till mig är så gott som alltid positiva till det vi gjort. De som är kritiska är de som märks i massmedia, så det är olika verkligheter som beskrivs..
En miljon kronor finns i årets budget, inte särskilt mycket medtanke på att ett halvdussin gupp/bulor ska göras om, av olika skäl.
<b>Skarphagen etta</b>
- Vi har inte beslutat om någon detaljplan ännu, det kan vi inte göra förrän vi fått klartecken i fullmäktige, säger Ingalill Pettersson.
Ett jobb som antagligen står överst på listan är Kärrhagsgatan i Skarphagen. Där togs trafikhindren bort just innan fullmäktige införde time-outen för nya gupp. Tanken var att bygga om dem, men så blev det inget gjort alls - till de boendes förtret.
- Det måste vi göra något åt så snart det går, säger Ingalill Pettersson.
<b>Ny sorts gupp</b>
Många av de väggupp som finns runt om i Sverige håller inte måttet.
- En stor del av dem ger för kraftiga stötar om man kör över dem i lagliga hastigheter, säger Johan Granlund vid Vägverket konsult till TT.
Under Transportforum i Linköping presenterade han ett gupp som tagits fram av Vägverket konsult tillsammans med ett betongföretag.
Guppet ska enligt Johan Granlund vara stötfritt för dem som håller hastighetsgränserna.
- Det saknar varje tillstymmelse till kant och det blir en mjuk övergång, säger han.
Under året ska guppet placeras ut på flera platser för att testas och utvärderas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!