Nodra aviserade den 8 mars att S:t Persgatan mellan Klockgjutaregatan och Dalsgatan skulle stängas av från och med måndag 11 mars och vara klart senast 22 mars. På måndagen aviserades även att vattnet skulle stängas av dagen därpå. På tisdagsmorgonen är arbetet i full gång på en ganska lugn gata, från vilken biltrafiken leds iväg.
Mats Hildorsson, frisör på Hårdoktorn, är irriterad över – och ovan vid – hanteringen från Nodras sida.
– Jag förstår att det kan ske sådana här saker, men det har skötts snyggare förut. Vi har inte ens behövt säga till om att vi behöver ha en eldriven schamponeringsmaskin när vattnet stängs av. Men den här gången kom de bara in och sa att det blir avstängt. Jag har fått ringa Nodra själv två gånger och pratat med olika människor varpå de säger att ”vi har inget ansvar alls”. Under de här 35 åren som jag varit här har vattnet varit kanske avstängt 15 gånger och då har det alltid kommit in någon, så det är en stor skillnad, säger han och tillägger:
– För oss blir det kostsamt, det är färgningar vi inte kan göra, det är tusentals kronor.
Agnes Söderholm, kommunikatör på Nodra, känner inte till att de tidigare hjälpt Hårdoktorn att ersätta vattnet med alternativa metoder, men menar att de inte ändrat sina rutiner gällande information till boende och verksamheter.
– Så är det tyvärr, vi försöker informera så snabbt vi bara kan vid en planerad avstängning. Vi brukar knacka på och prata med verksamheterna och förbereda dem så gott det går. Det är beklagligt men tyvärr är det så, det händer att vi behöver stänga av vattnet och det kan tyvärr drabba vissa verksamheter. Det är så det är, säger hon.
Nodra vidhåller att de inte har något ansvar för att företag som är beroende av vatten ska kunna fortsätta bedriva sin verksamhet även under störningar. För de boendes skull har Nodra placerat ut tankar på trottoarerna som det går att hämta vatten från. Avstängningen berör 20 adresser längs med St:Persgatan enligt Nodra.
– Vi levererar vatten och ibland blir det tyvärr störningar, vi vet inte orsaken i det här fallet, ledningsnätet är gammalt och vi jobbar med att underhålla det, tyvärr går det sönder ibland. Sedan har vi också hantering av skadeärenden, så att alla som vill anmäla en skada och få det prövat ifall vi är ansvariga är givetvis välkomna att anmäla det vilket utreds av tredje part. Att vända sig till eget försäkringsbolag får man också göra i sådana situationer, säger Agnes Söderholm.
Musa Afrayem på Dalsgatan 5 Sko- & Nyckelservice verkar inte ha nåtts av Nodras information. Reparationsarbetet pågår precis utanför hans butik, men det tycks inte vara ett hinder för kunderna att komma in.
– Nej, jag vet ingenting om vad som hänt. Jag har vatten som vanligt, det har fungerat bra, så det är inga konstigheter som jag har upptäckt i alla fall. Igår bara frågade jag vad det är, de sa ”det är något fel här med vattnet", säger Musa Afrayem.
Melissa Ejremar, boende på Dalsgatan, var inte heller drabbad på tisdagsförmiddagen.
– I dag har jag inte märkt av att jag blivit påverkad. Jag drog på vattnet nyss och det funkade bra, säger Melissa.