Från Sven Jerring till framtidens radio
NORRKÖPINGRadions framtid är minst lika stark som dess historia. Det säger Sveriges Radios vd Lisa Söderberg fast. I går invigde hon utställningen om radion, "Radio - I Sven Jerrings spår mot framtiden", på Stadsmuseet i Norrköping.
För oss som är lite äldre är det Sven Jerring som är radio, säger Christina Ruhnbro, en av de tre som tagit fram material till utställningen, främst då sådant material som man kan lyssna på.
Det är en mycket spännande historia att ta del av, radions framväxt. 1925 var startåret för radion i Sverige. Tidigare hade det funnits amatörradiosändare men nu gick pressen, Tidningarnas telegrambyrå och radiotillverkare samman och startade vad som då kallades Radiotjänst. Nu skulle det bli ordning i etern.
<b>Inga nyheter</b>
Det fick inte sändas några nyhetsprogram till att börja med. Pressen var rädd för konkurrens. När det väl började sändas nyheter gick programmet sent på kvällen då dagstidningarna redan var lästa, berättar Christina Ruhnbro.
Sven Jerring började arbeta med radio redan från starten. Han var evenemangsreporter, sportreporter, ledde programmet Barnens brevlåda och mycket, mycket mer.
Men det var nära att det aldrig blev radio för honom. Han bevakade ett Vasalopp i radions första direktsändning utanför studio och där höll allt på att gå åt skogen. Manuset stämde inte med åkarnas tid in i mål och allt blev en enda röra. Efter det sa han att han aldrig skulle göra radio mer. Men så blev det som tur var inte, säger Christina Ruhnbro.
Radion slog snabbt igenom i hemmen i Sverige. 1955 kom en andra kanal, P2, och 1966 fanns det tre kanaler. I dag finns det desto fler kanaler att välja på. Och framtiden heter digital radio, FM-bandet är nämligen fullt och fler kanaler vill få plats i etern. Sveriges radio sänder redan i dag flera digitala kanaler, främst på webben och i storstäder. Dessa kanaler går att lyssna på under utställningen.
<b>Radion överlever</b>
TV är ingen konkurrent till oss. Hemligheten med radio är att den är mobil. Man kan lyssna i bilen eller i hörlurar på promenaden i skogen, säger Lisa Söderberg.
Visserligen konkurrerar Sveriges radio med de många reklamkanalerna, men något egentligt hot utgör de inte, menar Lisa Söderberg.
Vi har helt olika uppdrag. De har bara en egentlig uppgift, att publicera program som attraherar annonsörer.
Just nu pågår en parlamentarisk utredning om digitalradion. Den sista december ska ett beslut ha fattats, förhoppningsvis ett i rätt riktning.
Den analoga tekniken är på väg ut. Radion är det enda etermediet som helt har den kvar. Varför ska radion vara ett museiföremål?
En övergång kostar naturligtvis. Men politikerna måste fatta att vi står inför ett teknikskifte. Men tyvärr är våra politiker något tröga, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!