Från parkering till park
NORRKÖPING- En första etapp för Norrleden, förbi Herstabergs verksamhetsområde - avsedd inte minst för Alstoms tunga transporter - och ner mot hamnen.- Utreda hur viktiga platser i Norrköping kan förskönas med ljus, tex med fasadbelysning på byggnader.Sådant ingår i tekniska nämndens planer för innevarande år.
Här, där som Skomakaregatan och S:t Persgatan vår ihop intill Pingstkyrkans f d lokaler - här ska det, i sinom tid, bli Chamberts park. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
Sju milj kr finns redan reserverade i kommunens budget för i år till vad som benämns första etappen av Norrleden - den som i fullbordat skick ska förbinda E4 med väg 22 via Händelö.
Den tidpunkten lär väl dröja, men Norrköpings kommun har lovat ta itu med den första etappen - till underlättnad främst för Alstom i Finspång, som i dag tvingas köra sina mycket tunga transporter genom stan till hamnen.
Vad som nu ska hända, med början i år, är att riksväg 51 från Finspång förlängs vid trafikplats Ingelsta och knyts an till Herstabergsvägen-Järngatan-Malmgatan, mot Kommendantvägen och Slottshagen.
<b>Sveaparken</b>
En del parksatsningar ska det också bli. Sveaparken vid fd busstationen ska rustas upp i avvaktan på den slutliga utformningen. Ett hundrastfält finns det starka önskemål om, och planer finns vidare på en ny park som ska få sitt namn efter vänorten Riga och till vilken det också finns ett förslag, ritat av parkförvaltningen i Riga.
En liten park ska inrättas på den nuvarande parkeringsytan i Skomakaregatans ände. Det kan dock dröja några år, innan den är färdig. Olika förslag finns. Sitt namn har den blivande nya platsen i stadsrummet hursomhelst redan fått: Chamberts plats, efter den välkände möbeltillverkaren.
<b>Våtmark i Vrinnevi</b>
En våtmark ska anläggas i Vrinneviskogen.
En belysningsplan som täcker hela staden ska arbetas fram. Den ska sedan ligga till grund för att utveckla ljussättningen för platser likaväl som för enskilda byggnader.
Man ska också utreda passager i parkerna som upplevs som mörka och säkra, på grund av täta buskage och brist på ljus.
Upprustningen av Södercity ska fortsätta, nu närmast kring Hötorget och Olai Kyrkogata.
Kanske ska det också bli en fast gångbro över till Kråkholmen. Den som fanns där under den gångna sommaren var ju enbart ett provisorium, men blev mycket uppskattad. Förutsättningarna för en permanent gångbro ska nu utredas. För en sådan krävs dock att kommunen får eller flera medfinansiärer.
Större och mindre arbeten ska göras i en rad parker. Det ska planteras perenner längs Kneipppromenaden, Rhododendrondalen ska utökas ännu mer.
Före årets slut ska man kunna betala med kontokort på hälften av alla parkeringsmätare. Det ska vidare undersökas, om området för boendeparkering kan utökas. Trafiksäkerheten ska höjas, med hjälp av gupp m m. Aktuella korsningar är Kungsgatan-Kvarngatan, Gamla och Nya Rådstugugatan, Lidaleden vid Hageby Centrum, Gamla Övägen-Klingsbergsgatan och Repslagaregatan-Olai Kyrkogata.
<b>Ökat cyklande</b>
Kampanjer för att öka cyklandet ska genomföras - och resultatet ska då även kunna mätas, med hjälp av fasta cykelräknarstationer. Cykelvägarna föreslås byggas ut Östra Promenaden-Sjötullsgatan och vid Gustaf Adolfsplan.
Och så ska upprustningen av Söderleden igång i år, med - som redan aviserats - planskild trafikplats i korsningen mellan Söderleden och Skarphagsleden. Övriga åtgärder på Söderleden ska utredas vidare.
Vägbeläggningar ska förnyas på olika håll, för sammanlagt 5 milj kr.
Även avfallshanteringen, kommunens andel av den, faller numera på tekniska nämnden. Nya återvinningscentraler ska under året inrättas i Åbyområdet och i Östra Husby, och det ska planeras för återvinningscentraler i Skärblacka och Kolmården till nästa år.
Andra vällovliga ambitioner: Torghandeln ska utvecklas. Norrköping ska när det beger sig nästa gång ha Sveriges finaste julgranar. Och man ska arbeta för, att Norrköping år 2006 kommer att vara Sveriges allra renaste stad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!