Från Norrköping till Yttre Mongoliet
NORRKÖPINGFöretaget Swedavia i Norrköping har just nu ett konsultuppdrag i Mongoliet. Ett uppdrag som går ut på att öka flygsäkerheten och kvaliteten i flygledartekniken i landet.- Det hela är ett svenskt biståndsprojekt som är finansierat av Sida, berättar Lennart Björk, VD för Swedavia som är ett helägt dotterbolag hos Luftfartsverket.
Flygledaren Lotta Hoffback-Kaljo instruerar kollegor i flygledartornet i huvudstaden Ulaanbaatar i Mongoliet. FOTO: INGEMAR ZETTERHOLM
Foto:
- Bland annat använder de sig mycket av meter, men i luften arbetar man mest med fot och feet, så det är en av de saker som vi måste få dem att lära sig bättre, säger Lennart Björk.
I princip handlar uppdraget om att lära mongolerna västerländsk flygledarteknik samtidigt som landet har Kinas annorlunda regler att ta hänsyn till.
Ingemar Zetterholm från Norrköpings flygplats följde med personalen från Swedavia på en av uppdragsresorna till Mongoliet.
<b>Kontraster</b>
- Kontrasterna mellan Sverige och Mongoliet är påtagliga liksom kontrasterna inom landet, tycker Ingemar Zetterholm.
- Nya flygledartornet i staden Ulaanbaatar är toppmodernt samtidigt som man höll på att renovera massor av gamla ryska dubbeldäckare utanför tornet...
- Samma kontraster såg jag utanför vårt hotell. Bredvid fanns toppmoderna bostadshus omgärdade av taggtrådsstängsel och vakter och i nästa kvarter bodde man i gamla elementhus i mycket dåligt skick.
- Bland dessa moderna hus kunde man fortfarande se så kallade jortor, de traditionella tält som mongolerna använt som bostad i tusentals år!