Daniel Hansen, 48, som bor i Kina – hans hustru är kinesiska – är när Folkbladet träffar honom på tillfälligt besök i hemstaden Norrköping. Med sig under intervjun på Nelins har han den 264 sidor tjocka serieromanen "Alva dans la nuit" som kom ut på det franska förlaget Glénat i september.
Det är en grafiskt vacker seriebok, i svart och vitt, med hela gråskalan. Den danske serieförfattaren Aksel Studsgarth har skrivit texten och Daniel Hansen har illustrerat historien.
Hansen är något av en doldis i Sverige, men har jobbat som illustratör och art director i länder som Dubai, Indien och Storbritannien, inom olika branscher. Han är uppvuxen i Norrköping och har tecknat sedan han var barn. Då benämndes han vid ett tillfälle som pojken som tecknar snabbare än sin egen skugga.
Seriedoldisen Daniel Hansen har inte gått på någon konstskola. Vägen till en karriär som illustratör var inte spikrak. Han var med i fanzinesvängen och i Semics Svenska serier när han var tonåring, men han jobbade även på antikvariat och rev biljetter på Harlekinen och gjorde kortfilm.
Därefter arbetade han med concept art till tv-produktioner och jobbade för en animationsstudio.
– Jag tror att jag egentligen aldrig funderade över vad jag skulle bli, utan jag bara föll in i saker. Det fanns ingen plan. Och så har det fortsatt långt in i medelåldern, säger Daniel Hansen.
Uppdragen trillade in ändå. I Dubai arbetade han med temaparker, nöjesfält, som art director för interaktiv media. Han exemplifierar med att om man står och ska skjuta en datorgenererad robot på en skärm så måste någon bestämma hur den roboten ska se ut – det var hans jobb.
– Dubai har väldigt hög andel indier boende där, så jag kom att bli inblandad i indisk filmindustri, Bollywood. Det är det jag sysslat med de senaste tio åren, specialeffekter. Man använder specialeffekter till allting, som byta ut en bakgrund. Mindre glamoröst filmarbete, med väldigt långa dagar, men det var jättekul, bland det roligaste jag gjort.
Att han tecknar snabbt har kommit väl till pass när han ibland fått teckna storyboards i baksätet på en taxi eller riksha.
Under pandemin bestämde han sig för att göra serier. Samarbetet med Studsgarth kom till efter kontakt på Instagram. Det projekt som slog rot var just "Alva dans la nuit", eller "Alva in the dark" som det engelska arbetsnamnet var. Hansen benämner det som europeisk manga.
– Det är en sorts övernaturlig thriller som utspelar sig i ganska prosaiska, välbekanta miljöer, kanske lite åt John Ajvide Lindqvist-hållet. Den tar sin början i ett lägenhetsinbrott som går fel och sedan mynnar det ut i en hetsjakt norrut. Gradvis så förklaras det här universumet.
Alva är föräldralös och lever i samhällets utkant. Vem hon är egentligen är en fråga som driver henne och historien, som utspelar sig i Sverige, bland häxor och oknytt i en kontext av nordisk mytologi, framåt.
Albumet, som tog tio månader att göra, finns just nu bara på franska. Frankrike, Belgien, USA och Japan är den största seriemarknaden i världen. En fortsättning av albumet, som fått skjuts av en influencer knuten till en stor fransk bokhandelskedja, är planerad.
Kommer "Alva dans la nuit" på svenska också?
– Jag hoppas ju det. Jag hoppas att den här intervjun leder till det! säger Daniel Hansen.