Från hedersyrke till genomgångsbransch

I Norrköping finns 56 taxibolag registrerade. Det överskrider med råge de flestas gissningar av antalet. Allt du behöver göra är att starta en enskild firma.

STOCKHOLM  20121018
Taxibilar i taxikön utanför terminal 5 på Arlanda 
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / Kod 10090

STOCKHOLM 20121018 Taxibilar i taxikön utanför terminal 5 på Arlanda Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / Kod 10090

Foto: Claudio Bresciani / TT

NORRKÖPING2015-09-28 06:31

1990 avreglerades taxibranschen och sedan dess har yrkets status och villkor förändrats radikalt.

Fram till dess bestod branschen av privata företag under statlig kontroll där både antalet taxibilar och priser bestämdes centralt. Tanken med avregleringen var från den socialdemokratiska regeringen att göra det både billigare och enklare att åka taxi. Nu nästan exakt 26 år senare verkar det närmast vara kaos i taxibranschen med många gånger orimliga arbetsvillkor, lönedumpning, bidragsanställningar och överetableringar.

Allt som behövs för att få köra taxi är en taxiförarlegitimation som du kan ta via självstudier på nätet. Lika enkelt är det att starta ett eget taxibolag.

På vissa håll i Sverige erbjuder Arbetsförmedlingen att stå för utbildningen av nya taxiförare. Nystartsjobb och lönebidrag kan sedan nyttjas av arbetsgivaren. Det i sin tur gör de fackliga organisationerna upprörda eftersom man menar att det dumpar lönerna.

– Vi har haft en negativ löneutveckling de senaste 30 åren. De anställningsformerna gör också att många efter bidragstiden mister sitt jobb och arbetsgivaren kan anställa en ny person med bidrag, säger Mattias Schulstad, utredare på Transportarbetarförbundet.

Men det är inte bara avregleringen i sig som gjort att lönerna dumpas och villkoren försämrats. En stor del av taxiresorna är upphandlade resor, till exempel som att köra färdtjänst för kommunerna. De i sin tur strävar efter att få så mycket som möjligt för skattepengarna, vilket resulterar i att de taxibolag som oftast vinner upphandlingarna gör det för att de är billigast.

– När man går på lägstaprisprincipen hjälper man till att trycka ner villkoren, säger Mattias Schulstad.

En gång i tiden var taxibolagens ägare och förare stolta, att köra taxi var ett hedersuppdrag där man bar yrkeskläder och satt en ära i att ge bästa möjliga service till kunderna. Förarna hittade överallt, möttes av respekt och visste hur man skulle hantera stökiga kunder och miljöer.

– Att köra taxi är ett utsatt yrke, främst sena kvällar och nätter. Rånrisken har minskat efter att den mesta kontanthanteringen försvunnit, men samtidigt har droger, alkohol och psykisk ohälsa bland kunderna blivit vanligare. Som taxiförare tjänar man inte så mycket och tvingas därför jobba många timmar, samtidigt som man ska kunna bemöta presumtiva hot. Det har blivit en ond cirkel, säger Mattias Schulstad.

Köra taxi

Fyllt 21 år, har körkort med behörighet B sedan minst två år eller att du redan har behörighet D, uppfyller vissa medicinska krav och kravet på yrkeskunnande och laglydnad samt godkänt körprov för taxi.

Taxibil

Kräver godkänd taxameter som är kontrollerad och plomberad samt väl synliga prisinformationsdekaler.

Källa: svenska taxiförbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om