Från båt till tåg
Holmens bruk planerar att flytta över en del av sina transporter från fartyg till tåg. Beslutet kommer att få konsekvenser för Norrköpings hamn.
Foto: Clason Lars, Stockholm
Istället vill Holmen flytta över mer av sina transporter till tåg, en enkel operation, eftersom det finns järnvägsspår ända fram till bruket. Hur stor andel det handlar om vill Jonas Lindell inte spekulera i, eftersom inga beslut ännu är tagna i företaget.- Men vi ska inte överge båtfrakterna helt. De kommer fortfarande utgöra en stor andel, säger han.Långt från hamnar
Det är inte bara miljökraven som fått Holmen att fundera över transporterna. Ytterligare en anledning är enligt Jonas Lindell att Holmen i dag har alltfler kunder ute i Europa som finns långt från hamnar. - Tidigare var vi väldigt tunga inom dagstidningspapper och de kunderna fanns i norra Tyskland och Belgien. Nu svänger vår produktion mer mot magasinspapper och bokpapper och då finns kunderna längre ner i Europa. Där är tåg ett bättre alternativ eftersom vi då kan köra med ett transportslag hela vägen och slipper långa lastbilstransporter från hamnarna.För Norrköpings hamn kan Holmens beslut komma att få konsekvenser. Den totala mängden papper som i dag fraktas med båt från Braviken är
350 000 ton om året. Enligt vad Folkbladet erfar är det cirka nio procent av allt gods över kaj i Norrköpings hamn.Någon kommentar har inte gått att få från hamnens vd Bengt-Erik Bengtsson, eftersom han vägrar att prata med Folkbladet sedan vi skrev om alkoholvanorna i hamnen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!