Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Från båt till tåg

Holmens bruk planerar att flytta över en del av sina transporter från fartyg till tåg.  Beslutet kommer att få konsekvenser för Norrköpings hamn.

Foto: Clason Lars, Stockholm

NORRKÖPING2010-03-16 03:00
Cirka 60 procent av pappret från bruket i Braviken skeppas ut via Norrköpings hamn. Men snart kan det bli ändring på det och ett av skälen är nya miljökrav som innebär att fartyg i Österjörn måste använda lågsvavligt och därmed dyrare bränsle.- Vi har räknat ut att det skulle öka våra våra transportkostnader med 15 procent. Det är helt orimligt med tanke på hur det skulle försämra vår konkurrenskraft, säger Holmens informationschef Jonas Lindell. Spår till bruket
Istället vill Holmen flytta över mer av sina transporter till tåg, en enkel operation, eftersom det finns järnvägsspår ända fram till bruket. Hur stor andel det handlar om vill Jonas Lindell inte spekulera i, eftersom inga beslut ännu är tagna i företaget.- Men vi ska inte överge båtfrakterna helt. De kommer fortfarande utgöra en stor andel, säger han.Långt från hamnar
Det är inte bara miljökraven som fått Holmen att fundera över transporterna. Ytterligare en anledning är enligt Jonas Lindell att Holmen i dag har alltfler kunder ute i Europa som finns långt från hamnar. - Tidigare var vi väldigt tunga inom dagstidningspapper och de kunderna fanns i norra Tyskland och Belgien. Nu svänger vår produktion mer mot magasinspapper och bokpapper och då finns kunderna längre ner i Europa. Där är tåg ett bättre alternativ eftersom vi då kan köra med ett transportslag hela vägen och slipper långa lastbilstransporter från hamnarna.För Norrköpings hamn kan Holmens beslut komma att få konsekvenser. Den totala mängden papper som i dag fraktas med båt från Braviken är
350 000 ton om året. Enligt vad Folkbladet erfar är det cirka nio procent av allt gods över kaj i Norrköpings hamn.Någon kommentar har inte gått att få från hamnens vd Bengt-Erik Bengtsson, eftersom han vägrar att prata med Folkbladet sedan vi skrev om alkoholvanorna i hamnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om