Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Framtidsvisioner när Ostlänken byggs

Ett resecentrum under jord, eller kanske ovanför gatunivå. Bebyggelse i någon av parkerna runt stationen. Det var några visioner under programpunkten "Framtid Norrköping, Ostlänken" vid kommunfullmäktige.

NORRKÖPING2007-02-27 06:00
Förslagen kommer från Stellan Lundberg från teknikkonsultföretaget ÅF Infraplan, och arkitekten Mika Määttä, Sweko i Göteborg, som tittat på möjligheterna för Norrköping när Ostlänken blir verklighet.
Stellan Lundberg som på 1980-talet utredde Svealandsbanan berättade om vilket lyft den blev för Eskilstuna, med snabbare tågförbindelser.
- Ni kommer att få en dramatisk förändring, ett efterfrågetryck vad gäller bostäder och verksamheter, sa han till kommunfullmäktigeledamöterna i Norrköping.
Med 50 minuters restid till Stockholm och 50 till Jönköping via Götalandsbanan förtätas regionen, med dagspendling till arbete och studier. Arbetsmarknaden vidgar sig, liksom utbildningsmöjligheterna, menade Stellan Lundberg.
Han förespråkade ett nytänkande i stadsbyggnationen, med en förtätning av stadskärnan och området närmast resecentrum, och Butängen där bostäder planeras. Gångavstånd, bra kollektivtrafik och bra förbindelser till Campus Norrköping ser han som viktigt.
- Det gäller att bygga rätt. Norrköpings station ligger i ett alldeles för glestbebyggt område. Jag tror att ni ska fundera på att bygga i någon av parkerna, det är bättre för Norrköping, sa Stellan Lundberg.
Mika Määttä var inne på samma linje.
- Ni har unika möjligheter i Norrköping, sa han och talade sig varm för tågtrafik och täta innerstadskärnor.
Han menade att man ska utveckla stan i stationens absoluta närhet och funderade också över hur man ska komma runt att järnvägen ligger som en barriär mot Butängen. Ett alternativ är att lyfta upp stationen med gator under, men bäst är att ha den under jord och bebygga området över, ansåg han.
Tanken med gårdagens inledning av fullmäktige var att sätta igång tankarna inför framtiden och förverkligandet av Ostlänken.
- Det är svindlande perspektiv vi får till oss, sa kommunfullmäktiges ordförande Irene Lindén.
- Det är ett beslut som kommer att sätta spår i Norrköpings stadsutveckling för de kommande hundra-hundrafemtio åren framöver, sa kommunallrådet Eva Andersson (s). Det här är framtiden - och vi kan vara med och påverka den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om