Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Möjlig framtidsvision: Solceller vid landningsbanan

När Peter Jansson, tf vd på Norrköping Airport, pratar om framtiden låter det ibland som science fiction. Det är drönartrafik, elflyg och solceller runt hela landningsbanan. "Framtiden är inte så långt bort som man tror", säger han.

27 svenska flygplatser ska drivas fossilfritt 2030. "Vi har stuckit ut hakan i Norrköping och säger att vi ska vara klara tidigare, redan 2024", säger Peter Jansson, tf vd på Norrköping Airport

27 svenska flygplatser ska drivas fossilfritt 2030. "Vi har stuckit ut hakan i Norrköping och säger att vi ska vara klara tidigare, redan 2024", säger Peter Jansson, tf vd på Norrköping Airport

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2022-03-21 19:00

Kommunen har nyligen beslutat att Norrköpings flygplats återigen ska utredas, den här gången med fokus på vad den tekniska utvecklingen inom flyget kan ha för betydelse. 

– Klart att det blir lite tröttsamt att bli utredda igen, vi har ju blivit det ganska många gånger nu, men samtidigt känns det på något sätt positivt den här gången, just för att man har inriktat utredningen mer på att titta på framtidens flyg. Det har tidigare mest varit charter och reguljärflyg och man har inte tittat bakom nästa krök, säger Peter Jansson.

Utredningen ska också titta på vad man skulle kunna använda marken till i stället, vilket han säger skapar en viss oro, men han hoppas att det ska leda till att man en gång för alla kan komma fram till ett långsiktig beslut om flygplastens vara eller inte vara. 

Trots att den senaste tiden inneburit ett stort mått av osäkerhet har framtidsplanerna inte stannat av. Peter Jansson redogör för en lång rad spännande projekt som flygplatsen är del av. Till exempel är flygplatsen en av 27 i landet som gått samman i ett EU-projekt som syftar till att minska koldioxidutsläppen. Målet är att driften av flygplatserna ska vara helt fossilfri till senast 2030.

– Vi har stuckit ut hakan i Norrköping och säger att vi ska vara klara tidigare, redan 2024.

Hela inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030 och då är det i första hand elflyg som kommer att användas. Den stora utmaningen ligger i att ladda flygplanen, och det är där tanken om solceller runt landningsbanan kommer in.

– En flygplats har ju väldigt stora ytor och de skulle vi kunna använda till något bättre, till exempel solceller med låg hinderyta, säger Peter Jansson.

Om de planer som finns nu kan förverkligas skulle elen räcka till att göra flygplatsen självförsörjande på el, klara av att ladda de inrikesflygplan som kommer, omvandla el till vätgas till utrikesflyget och även få ett överskott som kan gå ut i elnätet.

– Idag gör vi av med fem gånger mer el än vad som produceras i den här regionen, vi har alltså ett jätteunderskott på el. Så det här är en av möjligheterna vi tittar på.

Utöver satsningarna på att bli en grön flygplats pratar Peter Jansson också om drönarfrakt, drönartaxi och om att Norrköping kan bli ett kunskapscenter för "morgondagens flyg". 

Om det blir verklighet av många av de här projekten, vad skulle det få för betydelse för Norrköpings flygplats?

– Det skulle få jättestor betydelse. Elflyget till exempel blir ett komplement till tåget och kommer att skapa nya inrikesdestinationer. Den som vill flyga härifrån till Göteborg kan göra det väldigt billigt och snabbt. Det som näringslivet har stor nytta av är drönarfrakten, och det kommer gynna hela staden. Framför allt om vi lyckas med den etablering som vi jagar nu, där vi kan erbjuda daglig frakt ut till Europa. Det revolutionerar hela marknaden.

Skulle det kunna göra att flygplatsen bär sina kostnader själv?

– En flygplats i den är storleken kommer aldrig bära sig själv ekonomiskt. Flygplatsen är infrastruktur, den skapar förutsättningar. Man måste titta på de totala värdena. Brandflyg, ambulans och polisflyg skapar trygghet. Inkommande turism skapar intäkter och flyg skapar förutsättningar för företag att vilja etablera sig och fortsätta växa i Norrköping.

Grön flygplats

SRF, Svenska regionala flygplatser, där Norrköpings flygplats ingår, deltar i projektet Grön flygplats.

Projektets övergripande mål är att markant minska koldioxidutsläppen samt göra det möjligt att tanka fossilfritt flygbränsle och ladda elflygplan efterhand som tekniken utvecklas.

Målet är ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och ett helt fossilfritt svenskt flyg 2045.

Grönt flyg är ett treårigt projekt som fått stöd ur den europeiska regionala utvecklingsfonden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!