Framtidens taxi - en livräddare

Kan taxichauffören få i gång ett hjärta som stannat?  I Stockholm kan de det. I ett samarbete mellan taxibolag, SOS Alarm och sjukhus får specialutbildade förare med en defibrillator möjlighet att rädda liv.  - Fungerar detta bra är det självklart något vi ska ha i Östergötland, säger Tore Vikström, chef på landstingets katastrofmedicinska centrum.

Kudden med första förband kan i framtiden kompletteras med en defibrillator. Ann-Sofie Harnesk är positiv till att taxiförare i framtiden kan hjälpa till att rädda liv.

Kudden med första förband kan i framtiden kompletteras med en defibrillator. Ann-Sofie Harnesk är positiv till att taxiförare i framtiden kan hjälpa till att rädda liv.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2009-04-27 03:00
Från och med i går har 150 taxichaufförer i Stockholm möjlighet att sätta in livsavgörande behandling snabbare än ambulansen. I ett unikt projekt har förarna utbildats i tekniken att hantera en defibrillator. När SOS får larm om en person med hjärtstopp går larmet även vidare till Taxi Stockholm. Den förare som finns närmast olycksplatsen och inte har någon kund i bilen kan då snabbt vara på plats och starta livräddningsförsök i väntan på ambulans. "Hoppas på spridning"
Anders Eklöf var tidigare platschef på SOS Alarm i Norrköping. I dag har han samma befattning i Stockholm. Han ser gärna att arbetssättet kommer att tas efter på andra platser i landet. - Slår det här väl ut får vi hoppas att det sprider sig, säger Eklöf. I Norrköping finns ännu inget liknande system, men intresse finns både i landstinget, SOS Alarm och bland taxiföretagarna. Katastrofmedicinskt centrum sysslar bland annat med utbildning av landstingets vårdpersonal. Chefen Tore Vikström är nyfiken på att se utfallet i Stockholmsförsöket. - Vi får ge det ett år och se resultatet. Fungerar det bra är det självklart något vi ska ha i Östergötland. Kostnadsmässigt är det ingenting jämfört med med vinsterna i räddade liv, säger Vikström. Peter Mildén, platschef för SOS Alarm i Norrköping är också positiv: - Det låter bra vårdmässigt och servicemässigt. Sannolikheten att en taxi finns närmare än en ambulans är ju väldigt hög. Sedan måste vi förstås titta på kostnader och effektivitet. Initiativet ligger i första hand hos landstinget, säger Mildén. "Det vore toppen"
På Vikbolandstaxi har vd Niclas Aronsson med intresse följt utvecklingen i Stockholm. Han önskar också att arbetsmetoden får en nationell spridning: - En bra grej tycker jag. Men det är mycket folk som måste utbildas och det måste ske på frivillig basis för de som har intresse, säger Aronsson. De chaufförer som kör färdtjänst på Vikbolandstaxi är redan utbildade i hjärt/lung-räddning. Ann-Sofie Harnesk som kört taxi i nio år ser inga problem med att vidareutbilda sig i konsten att hantera en defibrillator. - Kan jag rädda liv vore det toppen. Men det är viktigt att utbildningen blir bra och att det finns en uppföljning efteråt i fall man varit med om ett sånt läge. Man behöver nog prata ut med någon då, säger hon.
n Tekniskt hjälpmedel som med elektriska stötar hjälper till att få igång ett hjärta som stannat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om