Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Framtidens snabbpendeltåg om Ostlänken blir verklighet

NORRKÖPING
Så här kan östgötarnas nya snabbpendeltåg se ut - om och när Ostlänken blir verklighet.

Igår visades tåget Regina, ett tänkbart alternativ för pendlare om Ostlänken byggs, upp i Norrköping. Lokförare Anders Sjödin från Långsele har utbildning på just det här tåget.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Igår visades tåget Regina, ett tänkbart alternativ för pendlare om Ostlänken byggs, upp i Norrköping. Lokförare Anders Sjödin från Långsele har utbildning på just det här tåget. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-05-07 00:00
Igår visade tillverkaren, det kanadensiska bolaget Bombardier, med 2 000 medarbetare i Sverige, upp det svenskbyggda snabbpendeltåget Regina för representanter från Norrköpings och Linköpings kommuner.
Pendeltåget, som är handikappanpassat, är byggt för snabb acceleration och höga toppfarter. Det tillverkas i Kalmar och Västerås och går redan i trafik i Bergslagen, Mälardalen och Göteborg.
Enligt Anders Lundberg, VD för Ostlänken, skulle tåget kunna passa för resor över länsgränsen, till Sörmland eller Småland.

<b>Snabbpendeltåg</b>
Regina kan komma upp i hastigheter över 200 km/tim, men på sträckan Norrköping?Linköping måste det köra saktare. Ändå skulle restiden halveras.
- Mellan Norrköping och Linköping, med nuvarande stopp, skulle det ta en kvart, säger Anders Lundberg som vill se fler pendelstationer, t ex i Kimstad och Åby.
Med en ny dubbelspårig snabbjärnväg och den gamla banan skulle Ostlänken innebära en utveckling av pendeltrafiken, menar Anders Lundberg. Han tycker att diskussionen ofta bara kommer att handla om höghastighetståg på längre sträckor.
- Ostlänken är det stora lyftet för pendlarna, säger Anders Lundberg.
Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Östergötland och Stockholmsregionen, kan tidigast bli verklighet år 2012. Den omdiskuterade järnvägen befinner sig på utrednings- och planeringsstadiet. Ett kriterium för att den ska byggas är att statsmakterna skjuter till pengar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om